[Update] Wat was de oorzaak van het neerstorten van vlucht MH17 in Oost-Oekraïne? Waarom werd er over een gebied gevlogen waar een gewapend conflict aan de gang was? Waarom duurde het ruim twee dagen voordat de passagierslijst compleet was? En: hebben de 298 inzittenden (onder wie 193 Nederlanders) geleden?
Het antwoord op deze vier vragen staat in evenzoveel eindrapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die op dinsdag (13 oktober) – een jaar en bijna drie maanden na de vliegramp – worden gepresenteerd op NPO1 (13.30-14.30) en Radio 1 vanaf 13.00 uur.
Eerst in een besloten bijeenkomst voor ruim zeshonderd nabestaanden in het World Forum in Den Haag. Daarna aan de (inter)nationale pers, op de luchtmachtbasis in Gilze Rijen. Daar is van wrakstukken een deel van het ramptoestel weer opgebouwd. Op beide plaatsen wordt het woord gedaan door voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad.
Radio 1 en NPO 1
Op Radio 1 en NPO 1 is de presentatie van de onderzoeksrapporten in Gilze Rijen rechtstreeks te volgen.
De vraag wie verantwoordelijk is voor de vliegramp komt dinsdag niet aan de orde: het strafrechtelijk onderzoek is in handen van het internationale Joint Investigation Team (JIT) en is waarschijnlijk begin volgend jaar afgerond. [Radiowereld.NL]
RTL Z
RTL Z zal dinsdag ook live verslag doen op televisie van de presentatie van de rapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de ramp met vlucht MH17. Om 12.45 uur start de uitzending op RTL Z (kanaal 11/12). Sanne Boswinkel blikt terug op de ramp, waarbij 298 mensen om het leven kwamen. Om 13.15 uur is de presentatie door Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, op vliegbasis Gilze Rijen.
Aansluitend geven nabestaanden en experts hun reacties in Hilversum. Politiek verslaggever Frits Wester voorziet de eerste politieke commentaren van duiding. Ook schakelt RTL Z live met correspondent Jeroen Akkermans in Oekraïne, die eerder zelf forensisch onderzoek deed naar raketresten. De researchredactie van RTL Nieuws analyseert de rapporten over de oorzaak, de passagierslijsten en wat bekend was over de veiligheid van het luchtruim.