Nieuw luistercijfersrecord en koppositie voor K-Earth 101 LA

K-Earth 101 (KRTH) in Los Angeles heeft een dubbelslag geslagen. De Classic hitszender is terug op 1 en heeft ook nog eens het hoogste marktaandeel dat de zender ooit heeft gehad. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) aan kop, terwijl V103 (WVAZ) het populairst blijft in Chicago.

Al meerdere keren dit jaar wist K-Earth 101 de koppositie in Los Angeles te veroveren. Ook uit de “novembercijfers”, de laatste cijfers voordat de kerstgekte losbarst op de radio,  van Nielsen Audio blijkt dat de zender weer het populairst is. Dit keer steeg het marktaandeel met maar liefst 0,6%-punt naar 5,7%. Een nieuw record voor de zender, maar ook nog eens het hoogste marktaandeel dat een radiozender in Los Angeles dit jaar heeft gescoord.

Vooralsnog lijkt het aan de kant zetten van populaire deejays als “Shotgun” Tom Kelly en Christina Kelley dus geen nadelige gevolgen te hebben voor de luistercijfers.

102.7 KIIS FM is door de opmars van K-Earth 101 naar de tweede plaats gezakt, ondanks dat het marktaandeel gelijk is gebleven op 5,2%. Wel moet de hitzender deze plaats delen met zusterstation 104.3 My FM (KBIG). De popzender steeg 0,4%-punt.

Ook flinke winst was er voor KOST 103.5. Het station, waar voormalig KIIS-ochtendsidekick Ellen K sinds kort de ochtendshow presenteert, zag het marktaandeel met een half procentpunt stijgen naar 5,0%. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) volgt met 4,0% op de vijfde plaats.

Kijkend naar de doelgroepen: Lite FM gaat aan kop bij de 25 tot 54 jarigen. KIIS gaat aan kop bij de groepen 18 tot 34 en 18 tot 49 jarigen.

New York City
In de Big Apple blijft Lite FM koploper. De popzender zag haar marktaandeel wel licht dalen naar 6,8%. Ook de nummer 2, (W)CBS FM 101.1, verloor terrein. De classic hitszender blijft steken op 6,4%.

De urbanzender WBLS 107.5 blijft derde met 6,1%. Het Spaanstalige Mega 97.9 (WQKQ) zag haar marktaandeel met 0,3%-punt stijgen naar 4,9%, wat goed is voor plaats vier. Z100 (WHTZ) sluit de top 5 af met 4,8% marktaandeel.

Bij de doelgroepen blijft Lite aan kop bij de 25 tot 54 jarigen, terwijl de hip-hopzender Power 105.1 (WWPR) nummer 1 blijft bij de groep 18 tot 49 jaar. Hot 97 (WQHT), de grote rivaal van Power, is het populairst bij de 18 tot 34-jarigen.

Chicago
In Chicago, de derde radiomarkt van de VS, staat V103 (WVAZ) nu weer alleen op 1. In de Windy City scoort de urban popzender een marktaandeel van 6,0%. En dat is net iets meer dan WBBM Newsradio 780 & 105.9. die op 5,9% uitkomt. In oktober stonden beide zenders nog samen op 1.

De popzender 101.9 The Mix (WTMX) blijft derde met 5,4%, gevolgd door 101 WKQX. De alternatieve zender zag het marktaandeel stijgen naar 4,7%. WKQX moet deze vierde plaats wel delen met het Spaanstalige La Que Buena 105.1 (WOJO).’

The Mix blijft leiden bij de doelgroepen 25 tot 54 en 18 tot 49 jaar, terwijl WKQX aan kop blijft bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten