Nederlanders keken minder tv, gemiddeld 190 minuten per dag

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag televisie (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8% lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde. De oorzaak is geen WK voetbal en Olympische Winterspelen. Daarnaast wil de kijker ook steeds vaker video on demand op het scherm en vaker online kijken.

De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.

Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg van 5,0% (2014) naar 6,1% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s 2015
Het meest bekeken programma in 2015 is Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is met 3.536.000 kijkers Voetbal EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland van 6 september 2015.

Meest uitgesteld bekeken programma’s 2015
Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld gekeken programma via het televisiescherm met 991.000 kijkers die uitgesteld keken binnen zes dagen na uitzenddag. Deze uitzending werd uitgesteld bekeken door 21,4% van de kijkers. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders 2014-2015
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalde van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland stijgt van 28,7% naar 29,2% en SBS stijgt van 16,9% naar 18,4%. NPO1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).

SKO Light 2015
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,3% van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2015 uitgekomen op 3,8%. [Radiowereld.NL]

    Gerelateerde berichten