Door de Radio 2 Top 2000 mag Radio 538 dan wel haar koppositie kwijt zijn, maar wie naar de doelgroepcijfers kijkt ziet dat de hitzender het toch niet slecht heeft gedaan de afgelopen periode. Voor het eerst in jaren tijd wist Radio 538 in de periode november-december aan kop te blijven bij de doelgroep 20-49 jaar.
Waar Radio 538 vooral van profiteerde waren de lage luistercijfers van 3FM. De publieke popzender moest in november-december genoegen nemen met een marktaandeel van 13% bij de doelgroep 20-49 jaar. Dat was een jaar geleden nog 17,0%.
Qmusic volgt op de derde plaats met 12,3%, bijna een procentpunt minder dan voorgaand jaar, gevolgd door Radio 2 met 12,1%. Radio 2 bereikte met de Top 2000 dan ook meer jongeren dan voorgaand jaar. Sky Radio staat vijfde met 10,8%.
Ook Radio 10 deed goede zaken en is opgeklommen naar een zesde plaats met 6,4%, gevolgd door Radio Veronica met 6,2%.
20-34 Jaar
Bij de doelgroep 20-34 jaar is Radio 538 ook voor het eerst marktleider gedurende de periode november-december. Het marktaandeel in deze doelgroep staat nu op 17,2%, bijna een half procentpunt hoger dan voorgaand jaar.
3FM kreeg ook in deze doelgroep flinke klappen: 15,7% tegenover 21,2% een jaar eerder. Qmusic volgt op plek drie met 14,6%, een vol procentpunt lager dan voorgaand jaar.
Sky Radio staat op vier met 11,7%, gevolgd door Radio 2 met 7,8%. Radio 10, Veronica en Slam volgen op een gedeelde zesde plaats met elk 4,6% marktaandeel.
35+
Pas wanneer gekeken wordt naar luisteraars vanaf 35 jaar begint Radio 2 met de Top 2000 flinke stappen naar boven te maken. Zo staan Radio 2 en Radio 538 in de doelgroep 35-49 jaar gezamenlijk aan kop met 15,0%, terwijl Radio 2 bij de doelgroep 50-64 jaar onbetwiste marktleider is met 18,9%. Sky Radio volgt op twee met 11,6%. [Radiowereld.NL]