Supermarkten zetten steeds meer budget op TV in

Supermarkten zetten steeds meer budget op TV in. De afgelopen vijf is het aandeel van TV binnen de bruto mediabestedingen door supermarkten gegroeid van 15% naar 59%, zo melden SPOT en Nielsen in een gezamenlijke analyse. Belangrijke factoren zijn de supermarktoorlog die in 2003 uitbrak en het veranderende consumptiegedrag.

Supermarkten zetten steeds meer budget op TV in Volgens Nielsen spelen verschillende succesfactoren een rol in de strijd om het marktaandeel tussen de supermarkten, waar Jumbo als winnaar uit is gekomen met een ruime verdubbeling van haar marktaandeel.

De verschillende campagnes van de supermarkten speelden hierbij een belangrijke rol. Sinds 2000 gaven zij hier driemaal zoveel geld aan uit.

Succesfactoren supermarkten
Nielsen beschrijft vijf verschillende succesfactoren die belangrijk zijn in de stijd om het marktaandeel van supermarkten: Promoties die inspelen op prijsbewustzijn, Kwalitatieve loyaliteitsacties, Onderscheidend assortiment, Ontwikkeling eigen merk en Investering in TV-mediabestedingen.

TV uitgegroeid tot het belangrijkste mediumtype
In de aanloop naar de supermarktoorlog die in 2003 uitbrak, begonnen de aandelen van de mediumtypen al te verschuiven. De totale bestedingen van supermarkten stegen sterk, maar de aandelen per mediumtype verschoven drastisch.

In 2004 hadden televisie (45%) en dagbladen (42%) een vrijwel gelijk aandeel, terwijl de bestedingen aan folders en radio daalden tot respectievelijk 10% en 2%. Desondanks namen de bestedingen in alle mediumtypen toe. In de jaren daaropvolgend namen de bestedingen van supermarkten nog jaarlijks toe en groeide het aandeel van televisie daarbinnen gestaag tot de huidige 59%.

Televisie is in 15 jaar tijd van derde mediumtype in de mediamix van supermarkten uitgegroeid tot veruit het belangrijkste mediumtype. Ook binnen de totale bruto mediabestedingen zoals gemeten door Nielsen, over alle branches gemiddeld, is het aandeel van TV in de bruto mediabestedingen gegroeid. De analyse in onderstaande grafiek maakt duidelijk dat voor de branche supermarkten deze groei veel sterker is geweest dan voor alle branches totaal. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten