Gesproken woord blijkt uitermate populair te zijn in de hoofdstad Londen. BBC Radio 4 verstevigde haar koppositie, terwijl LBC de populairste commerciële zender is. Dit blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2015, die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 het populairst.
In de hoofdstad zag de nieuws- en informatiezender BBC Radio 4 haar marktaandeel met ruim een procentpunt stijgen naar 16,1%. Ook de talkzender LBC ging bijna een procentpunt omhoog en is met 5,2% de populairste commerciële zender. Tussen de twee stations in staat BBC Radio 2.
Doordat de luistercijfers per kwartaal gemeten worden is er altijd een jojo-effect te zien bij een flink aantal stations in Londen. Waar de popzender Magic in het derde kwartaal nog flink daalde, steeg de zender nu juist weer. Bij Capital is de winst van het vorige kwartaal juist weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel blijft Capital met 2,1 miljoen luisteraars per week de commerciële zender met het grootste bereik in Londen.
Radio X, de opvolger van Xfm, debuteerde met een marktaandeel van 1,4% en ruim een half miljoen luisteraars per week.
In de strijd om de luisteraars in de ochtend staat Capital nog steeds bovenaan. Lisa Snowdon sloot haar laatste kwartaal als sidekick van Dave Berry af met 1,08 miljoen luisteraars per week. Nick Snaith op Magic volgt met 935.000 paar oren per week. Snaith blijft vooralsnog de ochtendshow presenteren, ondanks dat Neil Fox is vrijgesproken. Bauer heeft besloten het contract met Fox niet meer te verlengen.
Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss trekken nu 872 luisteraars, terwijl Jamie Theakston en Emma Bunton op Heart stegen naar 741.000 luisteraars per week. Naar Nick Ferrari op LBC luisteren wekelijks 695.000 mensen. Chris Moyles op Radio X trok zijn eerste kwartaal 300.000 luisteraars in de hoofdstad. Dat is een slordige 40% meer dan zijn voorganger op Xfm deed.
BBC Radio 2 blijft verreweg het populairst
Dat BBC Radio 2 wederom de populairste zender van het Verenigd Koninkrijk is, is net zo voorspelbaar als dat Radio 2 in Nederland aan kop gaat tijdens de Top 2000. Het marktaandeel van BBC Radio 2 bleef nagenoeg stabiel met 17,7%.
BBC Radio 1 daarentegen zag haar marktaandeel opnieuw dalen. De jongerenzender scoorde een marktaandeel van 6,1%. BBC Radio 1 kampt met hetzelfde probleem als 3FM in Nederland. De zender heeft een flinke verjongingskuur ondergaan waardoor oudere luisteraars zijn afgehaakt. Nieuwe jongere luisteraars zijn echter lastig aan te trekken.
In de ochtend ging het iets beter bij BBC Radio 1. Nick Grimshaw zag het aantal luisteraars toenemen naar 5,86 miljoen. Chris Evans op BBC Radio 2 trok het afgelopen kwartaal wekelijks 9,43 miljoen luisteraars.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,4% marktaandeel. Capital bleef stabiel met 4,0%, terwijl Smooth Radio naar 3,7% marktaandeel steeg. Kiss daalde licht naar 2,9% marktaandeel. Magic scoort nu een landelijk marktaandeel van 1,7%.
Radio X scoorde een marktaandeel van 0,7% met bijna 1,23 miljoen luisteraars. Deze cijfers geven overigens nog een beetje een vertekend beeld. Op landelijke niveau worden de cijfers van Radio X per half jaar gemeten in plaats van elk kwartaal. Deze cijfers bevatten dan nog voor de helft de prestaties van voorloper Xfm.
Digitaal luisteren blijft gelijk
Het aandeel digitaal naar de radio luisteren blijft nagenoeg gelijk met 41,7%. DAB neemt daarbij het grootste deel in met 27,7%. Inmiddels heeft 54% van de Britse huishoudens een DAB-radio. Luisteren via internet daalde licht naar 6,8%.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 2,0% marktaandeel en ruim 2,2 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,2% marktaandeel, 1Xtra, het zwarte zusje van Radio 1, daalde naar 0,5% marktaandeel.
Absolute 80s is het populairste digitale commerciële radiostation met 0,9% marktaandeel en 1,58 miljoen luisteraars per week. Planet Rock volgt met 0,8%, terwijl Smooth Extra, het landelijke digitale zusje van Smooth Radio, 0,6% marktaandeel scoort. Kisstory zag het aantal luisteraars stijgen naar ruim 1,4 miljoen wat goed is voor een marktaandeel van 0,5%.
Verwacht wordt dat het aandeel digitaal luisteren het komend jaar fors zal stijgen. Eind februari komt er een tweede landelijk DAB-net in de lucht met daarop 18 radiostations. De testuitzendingen zijn inmiddels al begonnen. [Radiowereld.NL]