NDR 2 in Nedersaksen in 104.6 RTL in Berlijn zagen hun marktaandeel flink dalen, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media-Analyse 2016 Radio I) die woensdag werden gepubliceerd. Voor beide zenders is het de tweede forse daling op een rij.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hiervoor zijn totaal zijn 81.000 luisteraars ondervraagd.
Radio blijft onverminderd populair in Duitsland. Dagelijks luistert 77,7% van de bevolking die Duits spreekt naar de radio, wat neerkomt op 56,1 miljoen Duitsers van 10 jaar of ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt iets meer dan vier uur per dag en dat is flink meer dan in Nederland, waar iets minder dan drie uur per dag naar de radio wordt geluisterd..
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Noordrijn-Westfalen
In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen stemmen de meeste inwoners af op hun lokale commerciële radiozender. Commerciële zenders die deze hele deelstaat bereiken zijn er op FM namelijk niet. De ruim 40 lokale commerciële zenders zijn allemaal aangesloten bij Radio NRW, dat vanuit Oberhausen grote delen van de dag een raamprogramma aanbied.
Radio NRW scoort in Noordrijn-Wesfalen een marktaandeel van 29,9%. Gemiddeld luisteren er 1,63 miljoen luisteraars per uur naar het raamprogramma. Per dag zijn dit er maar liefst 5,12 miljoen.
De publieke pop- en servicezender WDR 2 is opgeklommen naar de tweede plaats en haalt hierdoor de publieke jongerenzender 1Live in.
Bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 14-49 jaar staat Radio NRW eveneens op de eerste plaats met 30,2% marktaandeel. 1Live volgt op kleine afstand met 28.2%. Beide zenders verloren overigens wel terrein bij deze doelgroep.
Nedersaksen
In Nedersaksen blijft NDR 1 Niedersachsen marktleider. De zender met een mix van oldies en regionaal nieuws steeg naar 23,5% marktaandeel. Zusterstation NDR 2 verloor flink marktaandeel. De publieke pop- en servicezender daalde naar 15,5%.
De commerciële zenders ffn en Antenne Niedersachsen zagen hun marktaandeel daarentegen stijgen naar respectievelijk 12,6 en 10,3%.
Door het forse verlies is NDR 2 het marktleiderschap in de doelgroep 14-49 jaar kwijt. Hier staat ffn nu op de eerste plaats met 18,5% (+2,0%-punt). NDR 2 scoort nu 14,1% (-5,1%-punt)
Hessen
In Hessen blijft Hit Radio FFH de lijst aanvoeren. Het marktaandeel van de zender blijft met 27% onverminderd hoog. Op ruime afstand volgen de publieke zenders hr 4 en hr 3.
Grote vraag is wat de marktaandelen van FFH en hr 3 dit jaar gaan doen. Begin dit jaar stapte ochtenddeejay Daniel Fischer over van FFH naar rivaal hr 3. FFH heeft nu Horst Hoof en Evren Gezer naar voren geschoven voor de ochtend. Laatstgenoemde werkt al jaren voor FFH, terwijl eerstgenoemde bij Radio Hamburg vandaan komt.
Flinke winst was er overigens voor de pop-rockzender Radio Bob, die het marktaandeel met 1,7%-punt omhoog zag schieten naar 4,5%.
Bij de doelgroep 14-49 jaar blijft FFH marktleider met 29,3%, terwijl rivaal hr 3 net iets meer dan de helft scoort, namelijk 16,3%.
Berlijn
In de Duitse hoofdstad blijft 104.6 RTL het populairst, al is de overmacht van een jaar geleden verdwenen. Opnieuw daalde het marktaandeel van “Berlins Hitradio” met ruim een procentpunt.
De classic hitszender Berliner Rundfunk 91 4 zag haar marktaandeel opnieuw stijgen en noteert nu 9,6% marktaandeel. Bijna een verdubbeling in amper twee jaar tijd. Daarachter volgen de publieke zenders Radio Berlin 88 8 en Radio Eins. Opvallend is dat Spreeradio, het zusje van RTL en de concurrent van de Berliner Rundfunk, opnieuw daalde. De popzender RS2 maakte daarentegen haar verlies van de vorige meting goed.
Bij de doelgroep 14-49 jaar blijft 104.6 RTL marktleider met 15,3%, gevolgd door Radio Eins met 8,2%.
Meeste luisteraars per uur
Duitsland kent maar liefst zes radiostations die meer dan een miljoen luisteraars per uur hebben. Aan kop gaat Radio NRW (1,63 milj), gevolgd door Antenne Bayern (1,26), SWR 3 (1,14), WDR 2 (1,04), Bayern 1 (1,03) en 1Live (1,02).
De landelijke editie van RTL verloor opnieuw luisteraars en trekt nu 129.000 luisteraars per uur. In juli vorig jaar werd het classic hitsformat (Die die besten Hits aller Zeiten) voor een jonger format naar voorbeeld van 104.6 RTL. Maar ook de formatswijziging heeft de dalende luistercijfers vooralsnog niet kunnen stoppen. [Radiowereld.NL]