TV bevordert naamsbekendheid en vertrouwen

TV-reclame is voor de e-commercebranche het belangrijkste kanaal om vertrouwen, geloofwaardigheid en naamsbekendheid op te bouwen. Volgens de laatste cijfers van Thuiswinkel.org zijn in Nederland het afgelopen jaar ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van € 16 miljard.

Mediabudgetten groeien fors, TV groeit met 70%
Om tot een groei van de omzet en het aantal orders te komen wordt door de e-commercebranche stevig geadverteerd. Volgens cijfers van Nielsen stegen de bruto mediabudgetten van de branche in de periode 2011 tot en met 2015 van ruim € 304 miljoen naar € 330 miljoen.

Opgemerkt moet  worden dat mediabestedingen op online media beperkt geregistreerd worden door Nielsen (alleen display op desktop). Opvallende groeiers en nieuwkomers op zowel de totale markt als op TV zijn de maaltijdboxen, touroperators, vergelijkingssites en telecomwebshops.

Webshop warenhuizen grootste bruto mediabudget
De productgroep binnen de e-commercebranche met het grootste bruto mediabudget is webshop warenhuizen. Bekende webwinkels als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Coolblue nemen het merendeel van de bestedingen voor hun rekening. TV-reclame heeft binnen webshop warenhuizen een budgetaandeel van 65% en is daarmee veruit het grootste mediumtype.

Waar de totale media-uitgaven met 9% groeide in de afgelopen vier jaar deed TV hier nog een stevige schep bovenop. E-commercebedrijven lieten de afgelopen vier jaar hun TV-uitgaven groeien met maar liefst 70%. Hierdoor groeide het aandeel van TV in de totale mediabestedingen van 32% naar 50% in dezelfde periode.

In 2015 was TV goed voor 50% van het totale e-commercebudget. Na TV volgen Dagbladen en Direct Mail op afstand met respectievelijk € 62 en € 28 miljoen euro wat goed is voor 19% en 9% van het budget. Radio, vaak genoemd als traffic generator, realiseert 9% van het e-commercebudget.

Binnen de e-commercefamilie zijn de maaltijdboxen nieuw. Vooral het merk HelloFresh timmert aan de weg. Grocery Delivery Services gaven bijna € 10 miljoen uit aan advertising in 2015. Hiervan ging 75% naar TV. In 2014 bedroeg het HelloFresh-budget nog ‘slechts’ € 2 miljoen. De Duivendrechtse leverancier van maaltijdboxen staat in de top 10 van grootste e-commerceadverteerders in 2015. Nummer 1 en grootste e-commerceadverteerder is Bol.com.

De analyse is samengesteld door Nielsen (Berry Punt) en SPOT (Peter Wiegman). Op de website van SPOT is het volledige artikel te lezen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten