Zoeken
Sluit dit zoekvak.

94.7 The Wave stijgt naar de vierde plaats in LA

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) is met een flinke opmars bezig in Los Angeles. Het station is inmiddels gestegen naar de vierde plaats. Marktleider blijft nog altijd KOST 103.5, terwijl 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City aan kop blijft.

94.7 The Wave stijgt naar de vierde plaats in LA De opmars van The Wave startte ruim een jaar geleden, nadat de urban popzender Hot 92.3 (KHHT) plaats maakte voor de hip-hopzender Real 92.3 (KRRL). The Wave was tot die tijd een zender met veel softpop en R&B als tegenhanger van KOST.

Nadat Hot 92.3 was verdwenen besloot The Wave meer R&B en classic soul op de playlist te zetten. Artiesten die op de zender te horen zijn, zijn onder andere Stevie Wonder, Hall & Oates, Next, Jamiroquai, Sam Smith en Lionel Richie.

Het aangepaste muziekformat legde The Wave geen windeieren. Scoorde de zender ruim een jaar geleden nog slechts 2,5% marktaandeel. Inmiddels is dit gestegen naar 4,7%. Dit blijkt uit de cijfers van Nielsen Audio over mei. The Wave is hierdoor goed voor een vierde plaats.

Op de eerste plaats in Los Angeles staat voor de zesde meting op een rij de popzender KOST 103.5. Het marktaandeel bleef nagenoeg stabiel op 5,4%. De tweede plaats is nu voor zusterstation 104.3 My FM (KBIG) met 5,1%. My heeft stuivertje gewisseld met de hitzender 102.7 KIIS FM, die nu derde staat met 4,9%. Op de vijfde plaats staat nu de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH), die het marktaandeel zag dalen naar 4,6%.

Kijkend naar de doelgroepen dan is My FM het populairst bij de doelgroepen 18-34 en 25-54 jaar, terwijl KIIS op 1 staat bij de doelgroep 18-49 jaar.

New York City
In de Big Apple blijft de popzender Lite FM het populairst. Het marktaandeel bleef nagenoeg stabiel met 6,4%. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 blijft tweede met 5,7%.

De urban popzender WBLS 107.5 maakte haar verlies van de voorgaande meting weer goed en stijgt met 0,4%-punt naar 5,6%, wat goed is voor plek drie. De hitzender Z100 daalt hierdoor, ondanks dat het marktaandeel gelijk blijft op 5,4%, een plekje. Het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) blijft vijfde met 5,1% marktaandeel.

Ondanks dat Mega pas op de vijfde plaats “overall“ staat, leidt de zender wel bij de doelgroepen 18-34, 25-54 en 18-49 jaar.

Dallas
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer Dallas-Forth Worth. Dallas is de tweede stad van Texas. In deze regio wonen ruim 6 miljoen mensen.

De hitzender 106.1 Kiss FM (KHKS) is al jaren de populairste zender van de stad met een marktaandeel van 6,2%. De zender heeft een nogal opmerkelijke ochtendshow: Kidd Kraddick in the Morning. Want wie het nieuws de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat deze deejay drie jaar geleden overleden is. De rest van zijn team zet de ochtendshow voort en besloten is om de naam te behouden.

Ook classic hits zijn populair met 98.7 KLUV op de tweede plaats met 6,1% marktaandeel. Zoals in Texas te verwachten is, wordt er ook veel naar Country geluisterd. 99.5 The Wolf (KPLX) staat daarom op de derde plaats met 4,7%. De plek moet The Wolf delen met de urban popzender KRNB 105.7. De classic rockzender Lone Star 92.5 (KZPS) sluit de top 5 af met 4,6%. [Radiowereld.NL]