Unilever roept seksistische reclames halt toe

Wie goed naar reclamespotjes op tv kijkt, ziet dat vrouwen nog steeds vaak in de keuken of bij de wasmachine in beeld worden gebracht. In slechts 2% van de spots worden ze als intelligent neergezet. Uit het onderzoek ‘Unstereotype’ van Unilever blijkt dat 90% van de vrouwen nu het gevoel heeft in reclames vooral vanuit mannelijk perspectief te worden getoond.

Communicatiewetenschapper Serena Daalmans van de Radboud Universiteit in Nijmegen deed volgens RTL Nieuws onderzoek naar genderrollen in reclames. “Er kwam naar voren dat er nauwelijks iets is veranderd tussen 1980 en 2005”, zegt ze.

“Als ik naar de commercials van de afgelopen tien jaar kijk, dan is er nog steeds niets veranderd: vrouwen zijn altijd thuis, werken niet, zijn verzorgend en zijn als moeder, vriendin of oma in beeld.”

Unilever
Het onderzoek van Unilever onderschrijft dit: in slechts 2% van de reclames worden vrouwen als intelligent voorgesteld en in 3% zijn vrouwen te zien in een professionele setting. Ook worden vrouwen bijna nooit als grappig neergezet: in maar 1% van de advertenties hebben vrouwen een gevoel voor humor.

“Vrouwen zijn altijd verbonden met thuis zijn”, zegt Daalmans. “In de schaarse gevallen waarin ze wel werken, dan komen ze ergens tekort of falen ze ergens in.”

Wie alvast wil zien hoe een reclame eruitziet waarin de rollen zijn omgedraaid kan kijken naar het onderstaande filmpje van Buzzfeed. Misschien vinden we dat over een paar jaar wel heel normaal. [Radiowereld.NL]

Is dit de toekomst?

Gerelateerde berichten