104.6 RTL is niet langer meer de populairste zender van Berlijn. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media-Analyse 2016 Radio II) die dinsdag werden gepubliceerd. De hitzender heeft moeten buigen voor de publieke stadszender Radio Berlin 88,8.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen dinsdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hiervoor zijn totaal zijn 70.000 luisteraars ondervraagd.
Radio blijft onverminderd populair in Duitsland. Dagelijks luistert 78,7% van de bevolking die Duits spreekt naar de radio, wat neerkomt op 57 miljoen Duitsers van 10 jaar of ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt iets meer dan vier uur per dag en dat is flink meer dan in Nederland, waar iets minder dan drie uur per dag naar de radio wordt geluisterd..
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Noordrijn-Westfalen
In de West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen blijven de ruim 40 lokale commerciële stations, verenigd in Radio NRW, ruimschoots marktleider. Het marktaandeel steeg met ruim 2%-punt naar 32%. Op ruime afstand volgen de publieke jongerenzender 1Live (18,5%) en de servicezender WDR 2 (18,0%). Recent besloot WDR 2 haar regionale nieuwsvoorziening op de schop te nemen. De resultaten hiervan zijn pas in de volgende meting te zien.
Bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 14-49 jaar blijft het in Noordrijn-Westfalen een nek-aan-nekrace. Radio NRW blijft hier met 33,3% 1Live nipt voor (32,0%).
Nedersaksen
In Nedersaksen blijft NDR 1 Niedersachsen marktleider. De zender met een mix van oldies en regionaal nieuws steeg door naar 26,8% marktaandeel. De laatste keer dat NDR 1 een dergelijk marktaandeel scoorde was in 2011.
Ook zusterstation NDR 2 deed goede zaken. De publieke pop- en servicezender steeg met bijna 2%-punt naar 17,2%. Rivaal ffn daalde een half procentpunt naar 12,1%, terwijl Antenne Niedersahsen opnieuw een rake klap kreeg: -2,3%-punt.
Ondanks het lichte verlies “overall” blijft ffn het populairst bij de doelgroep 14-49 jaar. Het marktaandeel bleef nagenoeg stabiel op 18,6%. NDR 2 is weer wat dichterbij gekomen en scoort nu 16,4%.
Hessen
In Hessen is de publieke popzender hr3 flink dichterbij gekomen aan haar commerciële rivaal Hit Radio FFH. Was het verschil eerder nog ruim 14%, nu is dit nog slechts 8,5%. Daar was echter wel wat voor nodig. Hr3 kaapte namelijk ochtenddeejay Daniel Fischer weg bij FFH, om hetzelfde tijdsslot in te vullen. Om zoveel mogelijk luisteraars te laten overstappen kwam er een uitgebreide reclamecampagne van hr 3.
Desondanks blijft Hit Radio FFH marktleider met 24,2%. En de vraag is of hr3 nog dichterbij gat komen, want na een half jaar is Fischer alweer vertrokken bij hr3. Vanaf september keert hij terug bij FFH om de middagshow presenteren.
Naast FFH verloor ook haar jongerenzusje Planet Radio opnieuw terrein, waardor het verschil met haar de publieke jongerenzender You FM minder dan een procentpunt is.
Bij de doelgroep 14-49 jaar blijft FFH marktleider met 27,7%, terwijl rivaal hr 3 blijft steken op 19,7%.
Berlijn
De Duitse hoofdstad kent een nieuwe nummer 1. Na zes jaar is 104.6 RTL van de troon gestoten en is de publieke stadszender Radio Berlin 88,8 marktleider met 10,1% marktaandeel. Een stijging van bijna 1,5%-punt. De classic hitszender Berliner Rundfunk 91,4 blijft tweede met 9,7% RTL moet nu genoegen nemen met de derde plaats.
Bij de doelgroep 14-49 jaar blijft 104.6 RTL wel marktleider met 13,2%, gevolgd door Radio Eins met 10,5%.
Meeste luisteraars per uur
Duitsland kent maar liefst zes radiostations die meer dan een miljoen luisteraars per uur hebben. Aan kop gaat Radio NRW (1,69 milj), gevolgd door Antenne Bayern (1,20), SWR 3 (1,09), 1Live (1,07), WDR 2 (1,04) en de 57 lokale commerciële zenders in Beieren (Funkpaket Bayern, 1,01).
De landelijke editie van RTL verloor opnieuw luisteraars en trekt nu 116.000 luisteraars per uur. In juli vorig jaar werd het classic hitsformat (Die die besten Hits aller Zeiten) voor een jonger format naar voorbeeld van 104.6 RTL. Maar ook de formatswijziging heeft de dalende luistercijfers niet kunnen stoppen. [Radiowereld.NL]