De omroepen zijn absoluut niet tevreden met de online plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), stelt NRC Handelsblad na een rondgang langs omroepdirecteuren, programmamakers en woordvoerders.
“YouTube en sociale media dienen volgens het NPO-beleid vooral als marketinginstrumenten. Lange fragmenten of hele afleveringen plaatsen mag alleen met toestemming van de NPO. Meestal is het bestuur terughoudend bij het verlenen daarvan, omdat het niet afhankelijk wil worden van bedrijven als Facebook en Google.”
De omroepen zijn van mening dat een verbod op het plaatsen van langere fragmenten op sociale media en YouTube een averechts effect heeft op de jongeren, een doelgroep die juist tegenwoordig moeilijk te bereiken is voor de NPO.
Vijf minuten regel
Omroepen willen vaak een hele aflevering op YouTube plaatsen, maar van de NPO mogen het maar fragmenten van maximaal vijf minuten zijn. De 5-minuten-regel wordt dan ook regelmatig overtreden om de publieke omroepen. De omroepen klagen ook over NPO Gemist, die video’s in een zeer lage resolutie streamt. Lees meer in het NRC. [Radiowereld.NL]