De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Maar een deel van deze groei wordt wel veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video.
Screenforce, het TV-marketingcentrum van Nederland, verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ca. 2,5%, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van ca. 4,0%.
Kijktijd daalt hard met 3,6% in eerste half jaar
De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van maarliefst 3,6% ten opzichte van de eerste helft van 2015.
De daling van de kijktijd doet zich in alle leeftijdsgroepen voor maar is sterker onder jongeren van 6 tot en met 34 jaar. Online kijkt de Nederlander gemiddeld slechts 34 minuten videocontent per maand.
Het TV Halfjaarrapport 2016 is gepubliceerd op de website van Screenforce. In ScreenNews geeft Michel van der Voort, directeur Screenforce, een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2016. De belangrijkste resultaten over het eerste halfjaar zijn samengevat in een infographic. [Radiowereld.NL]