Duitsland: WDR trekt zich terug uit commerciële radioconcurrent

De West-Duitse publieke omroep WDR trekt zich volgend jaar terug uit haar grote commerciële radioconcurrent. Eind 2017 moet de omroep haar minderheidsbelang in Radio NRW, leverancier van het raamprogramma voor ruim 40 lokale commerciële zenders, afgestoten hebben.

De naam Radio NRW is voor veel Nederlanders een grote onbekende. Dat is niet zo vreemd, omdat de naam niet in de Duitse ether te horen is. Maar namen als Antenne Niederrhein, Radio WMW, Ne-ws 89.4, Radio Aachen, Radio Köln en Antenne Düsseldorf zullen echter een stuk bekender zijn.

Wie goed naar deze stations luistert, zal een aantal zaken opvallen: de vormgeving is gelijk, evenals de programmanamen en de muziek die gedraaid wordt. Sterker nog: een groot deel van de dag is de programmering op al deze zenders identiek. Dit komt doordat een groot deel van de dag een raamprogramma wordt uitgezonden, dat wordt verzorgd door Radio NRW in Oberhausen.

Radio NRW is eigendom van drie partijen. Zo zijn de lokale radiostations zelf (Pressefunk) voor 59% eigenaar. RTL Radio bezit 16,1%, terwijl de WDR voor bijna een kwart eigenaar is. En dat mag opmerkelijk genoemd worden: een publieke omroep die een flink belang heeft in haar (enige) commerciële radioconcurrent.

Aan deze vreemde situatie gaat nu een einde komen. De WDR haar minderheidsbelang in Radio NRW afstoten. Nog voor het eind van 2017 moeten de aandelen verkocht worden. Verwacht wordt dat deze aandelen naar de Pressefunk gaan, zodat de lokale radiostations zelf kunnen blijven bepalen welke koers ze gezamenlijk willen varen. Hoeveel de WDR voor haar belang in Radio NRW wil hebben is nog niet bekend.

Radio NRW scoort momenteel een marktaandeel van 32% in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Dagelijks stemmen 5,28 miljoen luisteraars af op de programma’s. Gemiddeld luisteren er 1,7 miljoen mensen naar de programma’s van de lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten