Merkenconsolidatie Australische radio: uitbreiding Triple M en Hit

De Australische radiowereld staat aan de vooravond van de grootste merkenconsolidatie ooit. Mediaconcern Southern Cros Austereo (SCA) heeft besloten zich primair te richten op twee radiomerken: Triple M en Hit. Hierdoor wijzigen in december tientallen radiozenders hun naam.

Merkenconsolidatie Australische radio: uitbreiding Triple M en Hit Net als in de Verenigde Staten zijn radiomerken in Australië nog voornamelijk lokaal gericht. Dat wil zeggen dat elke hit- of rockzender in elke stad zijn eigen naam heeft.

Zo is 3BO FM het adres voor rock in Victoria, terwijl in New South Wales afgestemd moet worden op 2GZ FM voor rockhits. Hetzelfde geldt voor hits, waar in Sydney geluisterd kan worden naar 2Day FM, maar in Newcastle naar NXFM.

Hit
Eind dit jaar gaat hier verandering in komen en doopt SCA al haar 41 hitzenders in Australië om tot “Hit”. Daarmee voltooid het mediaconcern haar “hitmorfose” die in oktober 2014 in Adelaide werd ingezet. Toen wijzigde SA FM haar naam in Hit 107.

De afgelopen jaren deed SCA al pogingen om haar hitzenders bij één merk onder te brengen, met wisselende resultaten. Zo noemden 2Day FM in Sydney en 101.9 The Fox in Melbourne zich enige tijd respectievelijk Hit 104 1 2Day FM en Hit 101.9 The Fox, maar na enige tijd verdween “Hit” weer uit de naam. In Brisbane is de naamswijziging daarentegen wel goed doorgezet en noemt de zender B105 zich sinds maart 2015 Hit 105.

Triple M
Ook bij de 29 rockzenders van SCA gaat de merkenconsolidatie ingezet worden. Zij gaan zich vanaf 15 december Triple M noemen, zoals de grote rockzenders van SCA in Sydney, Melbourne, Adelaide en Brisbane al jaren doen.

Voor de meeste hit- en rockzenders betekent de merkenconsolidatie voornamelijk een naamswijziging. Velen nemen al netwerkprogramma’s uit de grote steden over. Lokale radioshows blijven, in verband met de wetgeving, gehandhaafd. Slechts voor enkele stations betekent de naamswijziging ook een formatswijziging.

Voordelen
Het gebruik van één merk voor radiostations met hetzelfde format heeft voor SCA meerdere voordelen. Zo is het makkelijker om reclamezendtijd te verkopen aan landelijke adverteerders. Voor hen is het duidelijk waar een Triple M of Hit zender voor staat.

Maar ook voor luisteraars is het een stuk eenvoudiger. Waar ze zich ook in Australië bevinden, ze weten precies op welke zender ze af moeten stemmen voor hun favoriete muziek. Met de komt van internet en social media laten radiostations zich niet langer begrenzen door het bereik van hun FM of AM signaal.

Naar Engels voorbeeld
In het Verenigd Koninkrijk vonden in het verleden al enkele merkenconsolidaties plaats in de radiowereld. Zo wijzigde Global Radio eind 2009 de naam van tientallen lokale radiostations in Heart, naar voorbeeld van de popzender Heart (106.2) in Londen. Hierdoor verdwenen bekende namen als GWR FM, Invicta FM Trent FM. Enkele jaren later werden een aantal radiostations in de grote steden omgedoopt in Capital FM, naar voorbeeld van (95.8) Capital FM in Londen. Hierdoor verdween het dancenetwerk Galaxy in delen van het Verenigd Koninkrijk. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten