Veel omroepen staan de komende maanden weer in het teken van ‘Serious Request’. Radio A-FM en Altena TV organiseren op vrijdag 9 en zaterdag 10 december voor het vijfde jaar op rij de actie ‘Glazen Etalage’.
Tijdens een 33 uur durende live radio- en televisie-uitzending wordt op tal van manieren geld ingezameld voor ‘Serious Request’.
Dit is de actie van de landelijk popzender 3FM, wat in de volksmond ook wel het ‘Glazen Huis’ wordt genoemd. Met de actie ‘Glazen Etalage’ heeft de lokale omroep Altena dus min of meer haar eigen ‘Glazen Huis’.
Dit jaar wordt de Glazen Etalage wederom georganiseerd in een winkelcentrum in Sleeuwijk, een klein plaatsje in Noord-Brabant. Vanuit de tijdelijke radio- en televisiestudio zullen medewerkers van Radio A-FM en Altena TV live verslag doen van alle evenementen en ludieke acties.
Doel ‘Glazen Etalage’
Serious Request (en dus ook de ‘Glazen Etalage’) vraagt zoals ieder jaar aandacht voor een zogenaamde ‘stille ramp’. Dit jaar is het motto ‘Laat ze niet stikken’ en met dit motto vraagt 3FM en het Rode Kruis aandacht voor het voorkomen en genezen van longontsteking met name bij jonge kinderen.
Longontsteking is wereldwijd de dodelijkste infectieziekte voor kinderen van 5 jaar en jonger. Elk jaar sterven meer dan 900.000 jonge kinderen aan een longontsteking. Een longontsteking is erg gevaarlijk, maar hoeft niet dodelijk te zijn. Met de juiste middelen en kennis is longontsteking eenvoudig te voorkomen en te behandelen.
Vorig jaar wisten de medewerkers van Radio A-FM en Altena TV bijna € 9.500,- op te halen. [Radiowereld.NL]