VS: Kerstgevoel viert hoogtij op de radio

[Update] De komst van de Kerstman heeft de rangen en standen in het Amerikaanse radiolandschap weer flink door elkaar geschud. Zowel in New York City als in Los Angeles verstevigden de populairste radiozenders hun marktaandeel door het draaien van uitsluitend kerstmuziek.

It’s the most wonderful time of the year
Net als voorgaande jaren, heeft 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City ook dit jaar haar reguliere popformat in de ijskast geparkeerd en draait de zender uitsluitend kerstmuziek.

Dit jaar vond de “switch” plaats op 18 november. En opnieuw zorgde deze wijziging voor een flinke stijging van de luistercijfers. Lite FM zag haar marktaandeel met bijna 2 procentpunt stijgen naar 8,3%. Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio.

De decembercijfers in de Verenigde Staten bevatten overigens de gegevens van 3 tot en met 30 november. Dit komt doordat de luistercijfers hier 13 keer per jaar gemeten worden. De laatste periode bevat de zogenaamde “Holiday” cijfers.

Door de sterke prestaties van Lite moesten vele andere stations in de Big Apple marktaandeel inleveren. Zo daalde de classic hitszender (W)CBS FM 101.1 licht naar 5,7%, wat nog steeds goed is voor de tweede plaats. De urban popzender WBLS 107.5 daalde naar 5,5%, terwijl de hitzender Z100 (WHTZ) naar de vierde plaats zakt met 5,3% marktaandeel.

Overigens waren er ook zenders die geen last hadden van het kerstoffensief van Lite. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) wist zelfs haar marktaandeel te verstevigen. Met 5,0% heeft het station de vijfde plaats nu stevig in handen.

Los Angeles
Ook in Los Angeles is de kerstgekte losgebarsten. Ook op de radio, waar KOST 103.5 zich altijd als “holiday station” profileert. Al was de winst dit keer minder dan vorig jaar. KOST wist deze meting iets minder dan een procentpunt te stijgen. Maar met 6,4% gaat de zender wel ruimschoots aan kop.

Opvallend is de stijging van de popzender 104.3 My FM (KBIG). Het zusje van KOST lijkt geen enkele last te hebben van het kerstgevoel. My zag haar marktaandeel met het reguliere format eveneens met bijna een vol procentpunt stijgen. Met 5,6% marktaandeel scoort het station haar beste cijfers in een jaar tijd en herovert bovendien de tweede plaats.

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) blijft derde met 4,9%, terwijl de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) naar de vierde plaats zakt met 4,8%. 102.7 KIIS sluit de top 5 af met 4,4% procent marktaandeel. De hitzender scoort hiermee haar laagste cijfers in een jaar tijd.

Van kust tot kust
Ook in andere Amerikaanse steden is de kerstgekte op gang gekomen. Zo verdubbelde het marktaandeel van 93.9 My FM (WLIT) zich ruimschoots door het draaien van kerstmuziek. Het station staat nu met 6,3% op de tweede plaats.

In Washington DC zag 97.1 WASH FM haar marktaandeel met een procentpunt stijgen, terwijl 101.1 More FM (WBEB) in Philadelphia ruim 3,5%-punt won en met 11,1% marktaandeel het populairst is. Ook Magic 106.7 (WKJX) in Boston en Kool 108 (KQQL) in Minneapolis wisten dakzij kerstmuziek marktleider te worden in hun uitzendgebied. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten