Lite FM vermorzelt concurrentie met kerstmuziek in NYC

De popzender 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City heeft een flinke mokerslag aan de concurrentie uitgedeeld in de weken voor kerst. Dankzij het draaien van non-stop kerstmuziek schoot het marktaandeel omhoog naar 13,3%. In Los Angeles noteerde KOST 103.5 dubbele cijfers.

Lite FM vermorzelt concurrentie met kerstmuziek in NYC In de VS worden luistercijfers 13 keer per jaar gemeten door Nielsen Audio. De 13e maand zijn de zogenaamde “Holiday ratings” en bevatten de cijfers van 1 december tot en met 4 januari.

Het mag dan ook geen verassing zijn dat met name radiostations met veel kerstmuziek het goed doen in deze periode. In Nederland schiet Sky Radio ook steevast omhoog aan het eind van het jaar door het draaien van kersthits.

Lite FM verstevigde haar koppositie in de Big Apple nog maar het eens. Het marktaandeel schoot omhoog van 8,3 naar 13,3%. Ten opzichte van twee maanden geleden is het zelfs meer dan een verdubbeling. Ook doet Lite het beter dan vorig jaar voor de kerst. Daarnaast leidt het station in alle belangrijke doelgroepen.

De concurrentie moet met lede ogen aanzien hoe Lite een monsteraandeel scoort. |e verloren vrijwel allemaal terrein. Alleen Het Spaanstalige La Mega 97.9 (WSKQ) profiteerde enigszins van het kerstgevoel en zag haar marktaandeel met 0,9%-punt stijgen. Desondanks moet het station genoegen nemen met 5,5%. Nog niet eens de helft van wat Lite scoort.

De urban popzender WBLS 107.5 daalde licht naar 5,4%, maar blijft derde. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 daalde naar 5,3% en tuimelt hierdoor van de tweede naar de vierde plaats. Ook Z100 (WHTZ) zag haar marktaandeel flink dalen en staat nu met 4,6% op de vijfde plaats.

Los Angeles
In Los Angeles zette KOST 103.5 haar opmars voort. Door de vele kersthits steeg het marktaandeel van 6,4 naar 10,7%. Dit is overigens wel bijna 2%-punt lager dan vorig jaar.

Op de tweede plaats staan de popzender 104.3 My FM (KBIG) en de urban popzender 94.7 The wave (KTWV). Beide stations verloren en scoren 4,7% marktaandeel. De hitzender 102.7 KIIS FM zag het marktaandeel licht stijgen naar 4,6% en wint daardoor een plekje.

De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) kende dezelfde dip als haar zus CBS FM in New York City en sluit met 4,1% de top 5 af.

Zoals verwacht leidt KOST ook bij alle belangrijke doelgroepen.

Van kust tot kust
Ook in andere Amerikaanse steden deed kerstmuziek het goed op de radio. In Chicago veroverde 93.9 My FM (WLIT) alsnog de koppositie met 13,7% marktaandeel. Een verdubbeling in een maand tijd. In San Francisco flikte 96.5 KOIT hetzelfde kunstje.

In Dallas-Fort Worth leek Star 102.1 (KDGE) niet echt op gang te komen, maar dankzij een flinke spurt in de laatste weken voor kerst werd alsnog de koppositie veroverd. Sunny 99.1 (KODA) verstevigde haar koppositie in Houston.

Ook in Philadelphia, Boston, Detroit en Seattle was kerstmuziek populair op de radio. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten