Het aantal uren dat Nederlanders voor de buis zitten is in 2016 wederom gedaald. We keken in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De Stichting Kijkonderzoek (Sko), die de kijkcijfers vaststelt, wijt de daling aan de opkomst van streamingsdiensten als Netflix en Videoland.
Beide zitten niet in de hierboven gerapporteerde kijktijd. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1% (2015) naar 6,9% van de totale kijktijd.
192 minuten over de gehele dag
De TV-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg slechts 9 minuten in 2016.
Meest bekeken programma’s in 2016
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Finalewedstrijd Portugal-Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2016
‘Wie Is De Mol’ van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is ‘Flikken Rotterdam’ van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,1% naar 35,1%. NPO 1 heeft het hoogste in de avond (24,1%). RTL Nederland daalt van 29,2% naar 28,6% en SBS stijgt van 18,4% naar 18,5%. Het marktaandeel van de SKO Light zenders is in 2016 uitgekomen op 3,9%. [Radiowereld.NL]