My FM onttroont KOST 103.5 in Los Angeles

De popzender 104.3 My FM (KBIG) is terug aan kop in Los Angeles. Na ruim een jaar heeft de zender zusterstation KOST 103.5 van de eerste plek af weten te duwen. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst.

My FM onttroont KOST 103.5 in Los Angeles KOST 103.5 was sinds kerst 2015 marktleider in Los Angeles. En dat was opmerkelijk, omdat de zender normaal gesproken alleen met de kerstperiode marktleider is.

Maar met een mix van pophits uit de 80’s en 90’s leek KOST de dominantie van de hitzender 102.7 KIIS FM doorbroken te hebben. KIIS was jarenlang marktleider in de stad.

Een station dat het in 2015 al enkele keren lukte om marktleider te worden was 104.3 My FM. En nu is het de zender met pophits van de jaren ’90 tot nu opnieuw gelukt om goud te behalen, zo blijkt uit de cijfers over februari van Nielsen Audio. Met een minimale stijging weet My FM met 5,2% marktaandeel de koppositie te heroveren.

De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) heeft zich van de kerstdagen hersteld en stat nu met 4,9% op plaats twee. KIIS sluit met 4,8% aan op de derde plaats, terwijl de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) het marktaandeel zag dalen naar 4,8% en een plekje moet inleveren.

Groter is de schade bij KOST. Het marktaandeel daalde met 0,6% waardoor de popzender gelijk van de eerste naar de vijfde plaats duikelt. KOST scoort nu 4,6% marktaandeel, het laagste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

My FM blijft  marktleider bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar, terwijl KIIS het populairst blijft bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.

New York City
In de Big Apple blijft Lite FM hoog en droog aan kop. De popzender met overwegend 80’s en 90’s hits bleef overwegend stabiel met 7,1% marktaandeel. (W)CBS FM 101.1 herstelt zich van de kerstperiode en zag het marktaandeel met 0,7%-punt stijgen. De classic hitszender scoort nu 6,1% marktaandeel en stijgt van de vierde naar de tweede plaats.

Terug in de top 3 is Z100 (WHTZ). De hitzender zag het marktaandeel stijgen naar 5,5%. De nieuwszender 1010 WINS stijgt eveneens door en staat nu met 5,5% op plaats vier. Het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. De top 5 wordt gecompleteerd door de urban popzender WBLS 107.5 met 5,3%. Het Spaanstalige La Mega 97.9 (WSKQ) is uit de top 5 gedrukt.

Kijkend naar de doelgroepen dan blijft Lite het grootst bij de 25 tot 54-jarigen, terwijl Z100 de koppositie heeft heroverd bij de groepen 18-34 en 18-49 jaar.

San Francisco
In San Francisco, met ruim 6 miljoen inwoners de vierde radiomarkt van de VS, zijn de rangen en standen in een jaar tijd flink veranderd. Waar de top 5 eerst bezet werd door meerdere formats, is het nu een strijd tussen nieuws en (soft)pop geworden.

De publieke (NPR) nieuwszender KQED heeft haar opmars voort weten te zetten en is nu met 7,7% marktaandeel de nummer 1 van de stad. Een jaar geleden stond de zender nog derde met 5,1%. De nieuwszender KCBS staat nu tweede met 6,8%, eveneens een stijging ten opzichte van vorig jaar.

Na de nieuwszenders vechten de verschillende popzenders om de derde plaats. 96.5 KOIT, met een mix van hits van de jaren ’80 tot nu, trekt hierbij opnieuw aan het langste eind met 4,9%. Wel heeft het station duidelijk in moeten leveren door de opmars van de concurrentie.

Zo heeft de softpopzender 98.1 The Breeze (KISQ) binnen een jaar 4,5% marktaandeel weten te veroveren, wat goed is voor de vierde plaats. The Breeze nam in april 2016 de plek in van de urbban popzender 98.1 Kiss FM.

Alice @ 97.3 (KLLC) completeert de top 5. De zender met uitsluitend pophits van de jaren ’00 en nu scoort 3,8%. Wel moet Alice deze plek dezen met de hitzender 99-7 Now (KMVQ). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten