Huishoudens kiezen vaker voor multiplay-diensten

Steeds meer huishoudens kiezen er voor om televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder te bundelen. De omzet uit deze multiplay-diensten groeide in Nederland in het vierde kwartaal van 2016 dan ook met 6,5 procent op jaarbasis naar 1,04 miljard euro.

Huishoudens kiezen vaker voor multiplay-diensten Aan het einde van 2016 hadden bijna 6,5 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay pakket.

Steeds vaker hebben deze huishoudens een ‘quad play pakket’ met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie.

Van alle multiplay-huishoudens had 15 procent aan het einde van het vierde kwartaal een dergelijk pakket. Een jaar eerder was dit nog iets meer dan 11 procent.

Hoewel quad play dus groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren 3,96 miljoen huishoudens de drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Wel daalt het aantal huishoudens met triple play vanwege de overstap naar quad play. Verder blijkt uit het uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q4 2016, dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket (dual play) langzaam daalt.

Ziggo grootste multiplay-aanbieder
Ziggo is volgens de marktonderzoeker nog altijd de grootste multiplay-aanbieder qua aansluitingen met 47,9 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,3 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47,5 procent, gevolgd door KPN met 42,9 procent. Op de quadplay-deelmarkt is KPN de grootste partij met bijna 86 procent van de aansluitingen en 87 procent van de omzet, vergeleken met bijna 11 procent respectievelijk 10 procent voor Ziggo. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten