De Nederlandse muziekindustrie zag de omzet in 2016 met 13,1% stijgen, naar 154,8 miljoen euro. Steeds meer consumenten willen onbeperkt muziek luisteren waardoor het omzetaandeel van streaming voor het eerst hoger is dan dat van de fysieke markt. De omzet uit streaming steeg naar 84,7 miljoen euro en is 38,2% hoger in vergelijking met 2015.
Dit is vooral te danken aan de veel beluisterde albums en songs van internationale- en nationale artiesten zoals Adele, Justin Bieber, Broederliefde, Lil’ Kleine, Kensington, Coldplay, David Bowie, The Rolling Stones, Leonard Cohen en Kinderen voor Kinderen*.
Het succes van de streamingmarkt heeft ervoor gezorgd dat de digitale markt 60,1% van de totale omzet bedraagt. Van de 93,6 miljoen euro aan digitale omzet wordt 84,7 miljoen (90,5%) gerealiseerd door streamingsdiensten.
Vinyl blijft stijgen
Binnen de fysieke markt blijft de vinylverkoop stijgen; 49,4% meer omzet ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee maakt vinyl 23,9% uit van de fysieke album markt. De totale fysieke markt bedroeg 61,2 miljoen euro en laat daarmee een lichte daling zien van 5,4%. [Radiowereld.NL]