Voor het tweede jaar op rij is de Nederlandse televisiemarkt gedaald. In 2016 waren er nog 7,4 miljoen aansluitingen, waarbij de groei van digitale televisie onvoldoende was om de daling van analoge tv-aansluitingen te compenseren. Tegelijkertijd groeide de omzet uit televisiediensten met 4,3 procent naar 1,79 miljard euro. De omzetgroei is vooral het gevolg van prijsverhogingen van KPN en Ziggo in juli 2016.
In aantallen klanten gerekend heeft Ziggo een marktaandeel van 53,6 procent, dat is 1,1 procentpunt minder dan in 2015. Ook hier is KPN de nummer twee, met 31, 4 procent nadat er in 2016 1,2 procentpunten bijkwamen.
De omzet groeit volgens Telecompaper de komende jaren niet meer. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling aan van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Na 2019 zal de omzet weer dalen tot 1,79 miljard euro in 2021. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.
“De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv abonnement op te zeggen,” aldus analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht van onderzoeks- en persbureau Telecompaper.
“De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.” [Radiowereld.NL]