D66 hekelt te lange online reclames bij publieke omroep

D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt dat NOS-uitzendingen zoals Nieuwsuur en het Journaal online reclamevrij beschikbaar moeten zijn. Paternotte tegenover Nu.nl: “Het is niet uit te leggen dat er commerciële boodschappen voorafgaan aan nieuws dat al via publieke middelen is gefinancierd.”

D66 hekelt te lange online reclames bij publieke omroep Paternotte denkt dat de zogenoemde pre-rolls voor video’s van de publieke omroep vaak een stuk langer duren dan is toegestaan van het CvdM, niet 15 maar 30 seconden.

“Dat is irritant, terwijl de kijker er ook al belasting voor heeft betaald”, zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte tegen NU.nl. Daarnaast vindt het kamerlid het ook raar dat online reclames bij de publieke omroep soms net zo lang duren als bij private nieuwsorganisaties.

“Dat betekent directe concurrentie met partijen die geen belastinggeld ontvangen”, zo meldt hij tegenover Nu.nl.

De Ster is het daar niet mee eens. Volgens Paul Visser, bedrijfsjurist van de Ster heeft het Commissariaat nog nooit hiertegen opgetreden. “Nergens staat dat dertig seconden reclame verboden is”, aldus Visser.

Paternotte wil dat Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, dit aankaart bij de Ster, de organisatie die de reclame voor de NPO verzorgt. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten