2Day FM Sydney wijzigt muziekformat en staakt hitradiostrijd

Radiozender 2Day FM in Sydney heeft afgelopen maandag het roer omgegooid. Na vier jaar spartelen heeft eigenaar Southern Cross Austereo (SCA) de handdoek in de ring gegooid en het muziekformat gewijzigd. In plaats van actuele hits ligt de focus nu op hits van de jaren ’80, ’90 en ’00.

2Day FM Sydney wijzigt muziekformat en staakt hitradiostrijd Sinds het vertrek van het populaire ochtendduo Kyle Sandilands en Jackie O Henderson begin 2014 naar rivaal KIIS 1065 is het marktaandeel fors gedaald. En het lukt 2Day FM maar niet om het marktaandeel significant te laten stijgen.

Daarnaast hielpen de vele veranderingen in de ochtend op 2Day FM ook niet echt mee. Inmiddels is de radiozender al aan ochtendshow nummer 5 bezig sinds het vertrek van Kyle & Jackie O.

Aan het muziekformat werd de afgelopen jaren echter weinig veranderd, waardoor 2Day FM in dezelfde CHR/Top 40-markt bleef vissen als KIIS en Nova 96.9. Maar waar KIIS 9% marktaandeel trekt en Nova 7,2%, moet 2Day FM genoegen nemen met 4,4%.

Van CHR naar AC
Met het ingaan van de nieuwe programmering van afgelopen maandag, waar naast een vernieuwde ochtendshow ook een nieuwe middagshow is gekomen, is ook het muziekformat aangepast.

Want terwijl vorige week nog actuele hits van Camila Cabello, Shawn Mendes, Rita Ora en Zayn feat. Sia werden afgewisseld met klassiekers van ATB en Kelly Clarkson, ligt de focus nu op hits van de jaren ’80 tot nu en is het format meet Adult Contemporary dan CHR.

Dinsdag werden achtereenvolgens gedraaid:

Spin Doctors – 2 Princes
Swedish House Mafia – Don’t you worry child
Madonna – Papa don’t preach
Macklemore feat. Kesha – Good old days
Blessed Unions of Souls – Hey Leonardo
Britney Spears – oops I did it again
Shawn Mendes – Mercy
Genuwine – Pony
Imagine Dragons – On top of the world
Womack & Womack – Teardrops

Naast het gewijzigde muziekformat heeft 2Day FM ook afscheid genomen van de slogan “Hits & Oldschool.” Daarnaast is het woord “Hit” uit het logo verdwenen.

Met het nieuwe muziekformat richt 2Day FM zich op een wat oudere doelgroep. Het station positioneert zich tussen de Top 40-zenders en classic hits stations. 2Day FM probeert dan ook luisteraars aan de onderkant van WSFM (70’s, ‘80s en 90’s) en Smooth 95.3 (softpop van de jaren ’80 tot nu) weg te snoepen. WSFM en Smooth scoren respectievelijk 9,7 en 8,6% marktaandeel. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten