Ook in 2017 is er weer meer geïnvesteerd door adverteerders in radioreclame. De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto. De spotbestedingen zijn gestegen met 1,5 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers die het ‘Radio Advies Bureau’ bekend maakte.
Op de tweede plaats (vierde positie in 2016) staat Ziggo.
Retailers Kruidvat en Lidl waren ook meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de derde en vierde plaats.
T-Mobile verdubbelde zijn radio-uitgaven en steeg daardoor (van negen) naar de vijfde plaats. (Bron: Nielsen)
Spotbestedingen stijgen met 1,5 miljoen euro
De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen – alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken – laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Adverteerders vinden op radio een mooie en betrouwbare omgeving voor hun reclameboodschappen. Radio is vrij toegankelijk en heeft een groot bereik met elke week meer dan 13 miljoen luisteraars. Door de groei van digitale radio zijn er steeds meer commerciële mogelijkheden. 2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio.
De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded content acties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spot acties opleveren. Het was nu meer een verrassing. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.“ [Radiowereld.NL]