VS: iHeart Media stelt aanvraag faillissement uit

Opnieuw heeft iHeart Media, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, haar faillissementsaanvraag uitgesteld. De tolerantieovereenkomst met al haar schuldeisers is verlengd tot en met maandag.

VS: iHeart Media stelt aanvraag faillissement uit iHeart Media is eigenaar van een slordige 850 radiostations waaronder Z100 (WHTZ) en 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City en 102.7 KIIS FM en 104.3 My FM (KBIG) in Los Angeles.

Daarnaast staan populaire presentatoren als Ryan Seacrest, Elvis Duran, Rush Limbaugh en Sean Hannity bij het concern onder contract.

$20 miljard schuld
Maar het gaat al een tijdje niet goed met iHeart Media dat tot 2014 onder de Clear Channel opereerde. De schulden zijn opgelopen tot een slordige $20 miljard. De afgelopen weken verstreken meerdere deadlines waarop iHeart Media de rente van schulden moest aflossen. Maar in alle gevallen werd deze betaling niet voldaan.

Al enige tijd onderhandelt iHeart Media met haar schuldeisers over een oplossing. Dat gaat echter niet van een leien dakje. Telkens worden voorstellen over en weer afgewezen. Al weken stevent iHeart Media hierdoor af op faillissement,

Faillissement later aangevraagd
Het hele weekend werd er nog flink onderhandeld met schuldeisers. Zondagavond werd er een tijdelijke tolerantieovereenkomst (Temporary Forbearance Agreement) gesloten. Hierdoor kreeg het mediaconcern tot en met woensdag (7 maart) de tijd om haar faillissementsaanvraag (Chapter 11) voor te bereiden.

Woensdag is deze tolerantieovereenkomst verlengd tot en met maandag 12 maart. Hierdoor kan iHeart Media nog onderhandelen met Liberty Media, een zusterbedrijf van Ziggo-eigenaar Liberty Global. Liberty Media bood aan om $1,16 miljard in iHeart Media te investeren in ruil voor 40% van de aandelen. Eerder kocht de eigenaar van satellietradio-aanbieder Sirius XM al $400 miljoen aan schulden van iHeart Media op.

Daarnaast kan iHeart Media door de verlenging haar jaarlijkse iHeart Radio Music Festival aankomend weekend door laten gaan.

Te snelle groei en te dure overname
Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen met de grootste radioaanbieder van de VS? Te snelle groei en een te dure overname hebben het bedrijf in financiële problemen gebracht.

Zo groeide het bedrijf  in de tweede helft van de jaren ’90 als kool, met als klapper de overname van AMFM in 1999 voor ruim $1,7 miljard. Het bedrijf gokte erop dat deze groei bekostigd zou kunnen worden aan een hogere (reclame)omzet die door deze groei gerealiseerd zou worden.

Lange tijd kon Clear Channel haar schulden redelijk onder controle houden, maar in 2008 zette het verval in. Allereerst werd het mediaconcern voor teveel geld ($20 miljard) verkocht aan twee investeringsmaatschappijen. Hiervoor zijn onverantwoorde leningen afgesloten.

Dalende reclame-inkomsten
Daarnaast hakte de kredietcrisis er flink in. Adverteerders besloten minder geld uit te geven en is er concurrentie gekomen op de adverteerdersmarkt in de vorm van online/social media en streamingdiensten. Tevens werden leningen afbetaald door het afsluiten van nieuwe leningen tegen een nog hogere rente.

Om een indruk te geven van de cijfers. In 2007 behaalde Clear Channel nog een nettowinst van $939 miljoen. Sinds de verkoop in 2008 noteert het bedrijf jaarlijks een verlies van tussen de $220 miljoen en de $6 miljard. In 2016 werd een netto verlies geleden van $300 miljoen nadat het bedrijf $1,8 miljard aan schulden had afgelost. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten