Het Commissariaat voor de Media handhaaft de aan de NPO opgelegde last onder dwangsom, die is opgelegd om te voorkomen dat de NPO afspraken zou blijven maken die concert- en evenementenorganisaties een platform zouden bieden op NPO Radio 2 en 3FM om onder andere concerten en nieuwe CD’s te promoten.
Dat verbod stelt dat derde partijen uit de samenwerking met een publieke omroep niet een meer dan normale winst of andere concurrentievoordelen mag behalen.
De NPO heeft de verantwoordelijkheid om het niet-commerciële karakter van het publieke bestel te verzekeren.
De last onder dwangsom is vorig jaar door het Commissariaat opgelegd. De last houdt in dat de NPO sinds 1 april 2017 geen afspraken mag maken over acties op Radio 2 en 3FM waarmee zij zich dienstbaar maakt aan derden.
Doet de NPO dit wel, dan verbeurt zij een dwangsom van 25.000 euro per actie met een maximum van 500.000 euro in totaal. Daarnaast moet de NPO voor het in licentie geven van logo’s vooraf toestemming vragen aan het CvdM. Ook op overtreding hiervan staat een dwangsom van 10.000 euro, met een maximum van 200.000 euro.
Het is niet zo dat publieke omroepen nooit concertkaartjes of CD’s mogen weggeven. Wat voorop staat, is dat de NPO zich bij het bepalen van haar programma-inhoud niet dienstbaar mag maken aan de commerciële belangen van derden. Acties waarbij de publieke omroepen de concertkaarten of CD’s zelf tegen een marktconforme prijs betalen en vervolgens weggeven zijn in beginsel mogelijk. [Radiowereld.NL]