Search
Close this search box.

Honkbal stuwt luistercijfers WFAN in New York City omhoog

Honkbal en de terugkeer van een zeer geliefde presentator in de middag hebben de luistercijfers van de sportzender WFAN in New York City fors omhoog gestuwd. Overall blijft 106.7 Lite FM (WLTW) marktleider, terwijl 104.3 My FM (KBIG) na twee maanden terug aan kop is in Los Angeles.

Honkbal stuwt luistercijfers WFAN in New York City omhoog Op WFAN, dat zowel op FM als AM uitzendt, gaat het uitsluitend over sport. Wordt er geen verslag gedaan van een sportwedstrijd, dan wordt er wel over sport gepraat of worden de laatste sportnieuwtjes doorgenomen.

Mede door het uitzenden van de honkbalwedstrijden van de New York Yankees zag WFAN haar marktaandeel met 0,8%-punt stijgen naar 4,7%, zo blijkt uit de cijfers over mei van Nielsen Audio. Hierdoor is WFAN doorgestegen naar de vijfde plaats. In drie maanden tijd is WFAN met 2%-punt gestegen.

Naast honkbal zorgt ook de terugkeer van middagpresentator Mike Francesa voor een flinke stijging van de luistercijfers. Inmiddels marktleider bij de mannen tussen de 25 en 54 jaar, wat ook de belangrijkste doelgroep van WFAN is. Fancesa kwam zes jaar geleden nog in het nieuws nadat hij in slaap was gevallen tijdens zijn programma.

Overall blijft Lite FM marktleider. Weliswaar verloor de popzender 0,7%-punt marktaandeel, maar met 7,5% is de afstand tot de concurrentie nog steeds fors. De nummer 2, 9W)CBS FM 101.1, volgt namelijk pas met 6,3% marktaandeel. De classic hitszender steeg dit keer 0,2%-punt.

De urban popzender WBLS 107.5 bleef met 5,7% stabiel op nummer 3, terwijl de nieuwszender 1010 WINS een half procentpunt verloor maar in de top 5 blijft. Grote afwezige in de top 5 is de hitzender Z100 (WHTZ). Het station daalde naar 4,6%.

Ondanks de flinke daling blijft Lite FM aan kop bij de 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl de hiphopzender Power 105.1 (WWPR) nummer 1 is bij de doelgroep 18-34 jaar.

Los Angeles
In Los Angeles heeft My FM na twee maanden de koppositie weer overgenomen van KOST 103.5. Niet omdat het marktaandeel steeg, maar omdat de concurrentie daalde. Het marktaandeel van My FM bleef de afgelopen maand stabiel met 5,7%.

De popzender KOST 103.5 daalde daarentegen met bijna een half procentpunt naar 5,6%. Echte concurrenten zijn My FM en KOST eigenlijk niet, want beide stations zijn eigendom van iHeart Media. Plaats drie blijft in handen van K-Earth 101 (KRTH). De classic hitszender steeg met 0,2%-punt naar 5,0%. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) volgt vlak daarachter met 4,8%.

De hitzender 102.7 KIIS FM sluit wederom de top5 af met 4,5%, maar voelt inmiddels wel de hete adem van zusterstation KFI AM640. Het geeft ook gelijk aan hoe oppermachtig iHeart Media is in Los Angeles met vier stations in de top 6. Naast My en KOST zijn ook KIIS en KFI eigendom van dit concern. K-Earth en The Wave zijn allebei eigendom van Entercom (voorheen CBS Radio).

Door de daling van KOST leidt My FM nu weer in de belangrijke doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar.

Columbus
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers in een andere Amerikaanse stad. Dit keer is dit Columbus, de hoofdstad van de Amerikaanse stad Ohio. Columbus is een vrij gemiddelde stad van de VS en telt 1,6 miljoen inwoners.

Country is dan ook veruit het populairst op de radio in Columbus. 92.3 WCOL staat dan ook op plek 1 met maar liefst 14,5% marktaandeel. Op ruime achterstand volgt WNCI 97.9, de lokale Z100 van Columbus, met 9,5% WNCI zendt ’s ochtends een eigen lokale ochtendshow uit, maar de rest van de dag wordt grotendeels gevuld met onder meer voicetracks van Ryan Seacrest.

Ook classic rock is vertegenwoordigd in de top 5 met Qfm96 (WLVQ) met 6,7%.

De laatst twee plaatsen van de top 5 worden verdeeld onder Sunny 95 (WSNY) met 6,1 en 93.3 The Bus (WODC) met 5,6%. Sunny is de lokale variant van Lite FM NYC of KOST LA, terwijl The Bus vergelijkbaar is met Jack FM en zegt alles te draaien. In de praktijk komt dit vooral neer op veel pop en rock [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten