Het aantal televisie-aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het tweede kwartaal van 2018 gedaald naar 7,45 miljoen. Dat is ongeveer 200.000 minder dan in het kwartaal ervoor, meldt onderzoeksbureau Telecompaper.
Ondanks een daling van 0,4 procent in het eerste kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 55,9 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt met 21 procent aandeel, na 0,6 procent groei in aansluitingen, en glasvezel is nummer drie met 15,8 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hebben een marktaandeel van minder dan vijf procent in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.
Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet uit tv-diensten groeide met EUR 1 miljoen in Q1 2018 naar EUR 464 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 0,7 procent gaat groeien naar EUR 1,85 miljard, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor een groeispurt zullen zorgen in de tweede helft van het jaar.
Vanaf 2020 gaat de omzet dalen, zo is de verwachting voor de langere termijn. Uiteindelijk komt de verwachte gemiddelde daling uit op 0,4 procent in de jaren tot en met 2022.
Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 0,6 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.
Ziggo nog steeds de grootste aanbieder
Op basis van het aantal tv-aansluitingen is Ziggo de grootste aanbieder met 52,4 procent marktaandeel. Ten opzichte van Q2 2017 is dit 0,2 procentpunten lager. Nummer twee is KPN met 31,8 procent, stabiel vergeleken met Q1 2018 en 0,4 procentpunten meer dan in Q2 2017.
Achter de twee marktleiders is een groep ontstaan met drie partijen die tussen 4 en 5 procent marktaandeel hebben. De grootste hiervan is M7, waartoe satelliet tv aanbieder Canal Digitaal en IPTV aanbieder Online.nl behoren. Samen hebben deze aanbieders een marktaandeel van 4,8 procent in Q2 2018. Dit is 0,3 procentpunten minder dan in Q2 2017.
De tweede combinatie is Delta en Caiway, allebei gekocht door Zweedse investeerder EQT, met een gezamenlijk marktaandeel van 4,4 procent stabiel sinds Q2 2017. De voorgenomen combinatie tussen T-Mobile en Tele2 zou in Q2 2018 een marktaandeel van 4,2 procent op de televisiemarkt hebben, 0,1 procentpunt meer dan in Q2 2017. Het samengaan van deze twee merken dient nog te worden gerealiseerd, wat pas mogelijk is na goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay