Wordt de NPO in de toekomst reclamevrij?

NPO-baas Shula Rijxman staat open voor een reclamevrije publieke omroep. Dat liet ze woensdag weten in de Tweede Kamer. Wel zal er een compensatie moeten komen voor het wegvallen van reclame-inkomsten, die momenteel goed zijn voor 25% van het budget van de NPO.

Wordt de NPO in de toekomst reclamevrij? Met het reclamevrij maken van de publieke zenders zou volgens De Telegraaf tegemoet worden gekomen aan de wensen van enkele commerciële partijen.

Zij hekelen dat Hilversum ‘smijt’ met belastinggeld om er vervolgens weer veel reclame-inkomsten mee binnen te harken.

Goed voorbeeld is volgens RTL-topman Sven Sauvé het programma “Heel Holland Bakt.” De BBC stelde dermate absurde eisen dat RTL het programma moest laten schieten. De NPO accepteerde deze voorwaarden volgens Sauvé echter schaamteloos en scoort er nu torenhoge kijkcijfers mee.

Rijxman is bereid om alsnog te kijken naar de mogelijkheden van een reclamevrije publieke omroep. Volgens NTR-directeur Paul Römer, die al langer voorstander is van een reclamevrije publieke omroep, zou dit slechts 2 cent per Nederlander per dag kosten. Eerder werd daarom al geopperd om het kijk- en luistergeld te herintroduceren. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten