Kerstmuziek stijgt aan populariteit in Los Angeles

“Walking in a Winter Wonderland.” Het is de tekst van een bekende kerstplaat. De kans dat inwoners van Los Angeles daadwerkelijk in een winterwonderland rondlopen is nihil. Desondanks stijgt de populariteit van kerstmuziek in de filmstad nog steeds. En KOST 103.5 plukte daar de vruchten van.

Kerstmuziek stijgt aan populariteit in Los Angeles In de VS worden luistercijfers 13 keer per jaar gemeten door Nielsen Audio. De 13e maand zijn de zogenaamde “Holiday ratings” en bevatten de cijfers van 6 december tot en met 2 januari.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat met name radiostations met veel kerstmuziek het goed doen in deze periode. In Nederland schiet Sky Radio ook steevast omhoog aan het eind van het jaar door het draaien van kersthits.

Los Angeles
Opvallend is dat kerstmuziek in Los Angeles nog altijd aan populariteit wint. KOST 103.5, het kerststation van de stad, scoorde een recordmarktaandeel van 13,0%. Dit is ruim een percentpunt hoger dan een jaar eerder en zelfs toen was het marktaandeel al ruim een procentpunt hoger dan het jaar daarvoor.

Maar om een kleine indruk te geven hoe oppermachtig KOST met kerst is: het marktaandeel van de zender is nog hoger dan de marktaandelen van de nummers 2 tot en met 4 bij elkaar opgeteld. Ook bij alle belangrijke doelgroepen gaat KOST aan kop.

K-Earth 101 (KRTH) bleef stabiel met 4,4%. De classic hitszender steeg echter wel naar de tweede plaats. Dit komt door het forse verlies van de popzender 104.3 My FM (KBIG), die met 4,0% bijna een vol procentpunt verloor.

Plaats vier is voor de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV), die licht daalde naar 3,6%. De top 5 wordt gecompleteerd door de hitzender 102.7 KIIS FM. De nummers 3 tot en met vijf scoorden bovendien hun laagste marktaandeel in een jaar tijd.

New York City
In de Big Apple deed 106.7 Lite FM (WLTW) het iets minder goed dan vorig jaar, maar is het met 12,5% marktaandeel wel veruit de populairste zender van de stad.

Op ruime afstand volgt de urban popzender WBLS 107.5 met 5,6% nagenoeg stabiel. Ook (W)CBS FM 101.1 mag niet klagen. De classic hitszender heeft altijd veel last van het kerstgeweld, maar bleef toch nog derde met 5,1%.

Het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) deed goede zaken en steeg met 0,8%-punt naar 5,0%. Het station schiet hierdoor van de zevende naar de vierde plaats. Z100 (WHTZ) staat nu vijfde met 4,5% marktaandeel, waardoor de nieuwszender 1010 WINS en de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) weer uit de top 5 verdrongen zijn.

De sterke prestaties van Lite zijn ook terug te zien bij de doelgroep cijfers. Het station leidt nu ook bij de 18-34, 18-49 als 25-54 jarigen.

Van Kust tot kust
Ook elders in de VS was kerstmuziek op de radio uitermate populair. Zo scoorde B101.1 (WBEB) in Philadelphia 16,6% marktaandeel, bijna 10%-punt meer dan de nummer 2.

In Chicago schoot 93.9 Lite FM (WLIT) door naar 13,3%. Ook Sunny 99.5 (KODA) in Houston noteerde met 12,1% dubbele cijfers. 97.1 WASH FM in Washington DC verdubbelde haar marktaandeel ruimschoots in twee maanden tijd en is nu marktleider met 10,4%.

Magic 106.7 (WMJX) was goed voor 14,5% en lijkt haar luisteraars vooral bij de nieuwszenders vandaan te hebben gehaald. Warm 106.9 (KRWM) in Seattle troefde met 11,2% de concurrentie af, terwijl in San Francisco 96.5 KOIT omhoog schoot naar 10,7% marktaandeel. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten