Loeki de Leeuw keert eenmalig terug op tv. Woensdagavond is een nog niet eerder vertoond filmpje te zien bij de Ster. Daarmee reageert de Ster op de petitie die onlangs werd gehouden om het getekende leeuwtje terug naar de televisie te halen. Het filmpje is te zien in het reclamebok voor het Achtuurjournaal.
Loeki werd in de jaren ’50 bedacht door filmproducent Joop Geesink. Vanaf 1972 was hij dé ster van de reclameblokken op de publieke zenders met korte filmpjes die vooral draaiden om zijn onhandigheid.
Veel tekst had Loeki niet, maar zijn kreet ‘Asjemenou’ werd al snel een begrip in Nederland. Eind 2004 verdween hij van de televisie.
Loeki hype
Op 24 januari werd de Ster Gouden Loeki uitgereikt in Tuschinski in Amsterdam. Voortvloeiend uit alle media-aandacht hiervoor, besloten met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte in het NPO Radio 2 programma Jan-Willem Start Op een petitie te starten om Loeki terug te brengen op tv. Inmiddels staat de teller op 20.060 stemmen.
Patricia Sonius, teammanager research & development bij Ster: “We zijn natuurlijk heel blij met al deze aandacht voor Loeki. Het is mooi om te zien hoe Loeki nog steeds leeft. Geweldig dat NPO Radio 2 met de meeste luisteraars van Nederland zo’n actie voor elkaar kan krijgen. Dit laat maar weer eens zien wat de kracht is van radio.”
Historie Loeki
Loeki de Leeuw was van 1972 tot 2004 te zien tussen de reclames op de tv-zenders van de Nederlandse publieke omroep. Zijn kreet “Asjemenou” is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale woordenboek gehaald. In 2004 nam Loeki na 32 jaar afscheid van de Nederlandse tv. Enerzijds vanwege de productiekosten van de filmpjes.
Om een indruk te geven: voor ieder filmpje van 4 seconden moesten honderd opnames van Loeki worden gemaakt en waren 11 mensen meer dan een dag bezig. Anderzijds speelden de gederfde inkomst mee voor de reclametijd die de Loeki-filmpjes in beslag namen. Loeki de Leeuw is echter nooit helemaal weggeweest. Hij speelt nog altijd een prominente rol in de Ster Gouden Loeki publiekprijs voor de beste tv-reclame. [Radiowereld.NL]