Wanneer de publieke omroep reclamevrij wordt, loopt de NPO jaarlijks tot 200 miljoen euro aan inkomsten mis. “Onnodig en desastreus voor de kwaliteit van radio- en televisieprogramma’s bij de NPO”. Dat stelt BVA bond van adverteerders maandag.
BVA reageert daarmee op de coalitieplannen voor een reclamevrije publieke omroep.
“Een totaal onwenselijk idee dat haaks staat op het kabinetsbeleid. Zonder reclame-inkomsten verschraalt het radio- en televisieaanbod. Alleen met extra belastingen, betaald door de Nederlandse televisiekijker kunnen kwaliteit en keuze dan worden gewaarborgd”, denkt BVA-voorzitter Frenkel Denie.
De bond vreest behalve de herinvoering van ‘kijk- en luistergeld’ ook het weglekken van miljoenen aan reclamegeld richting buitenlandse mediapartijen zonder bijdragen aan de kwaliteit van de Nederlandse televisie en economie.
Rekening bij kijker en luisteraar
“Onbegrijpelijk en totaal onlogisch. Waarom zou je een gezonde jaarlijkse inkomstenstroom van 200 miljoen voor de publieke omroep afschaffen?”, vraagt Denie zich af.
“Reclamegeld dat de publieke taak van de NPO op geen enkele wijze belemmert. 25% van het huidige omroepbudget wordt bekostigd door adverterende organisaties zonder enige inhoudelijke inmenging. Door reclame klakkeloos te verbannen bij de NPO leg je de rekening voor het handhaven van de kwaliteit neer bij de radioluisteraar en televisiekijker”.
BVA verwacht dat wanneer de NPO reclamevrij wordt de kijker meer belasting gaat betalen of dat Nederland minder keuze en kwaliteit op radio en televisie krijgt.
Weglekken naar buitendland
Commerciële radio- en televisiezenders zijn gebonden aan een maximale hoeveelheid reclamezendtijd. Volgens BVA hebben deze zenders onvoldoende ruimte om alle zendtijd die STER nu biedt, over te nemen. Hierdoor is de kans groot dat miljoenen aan reclamebestedingen weglekken naar buitenlandse (vaak minder transparante) mediapartijen zonder enige bijdrage aan de Nederlandse economie. [Radiowereld.NL]