Kijktijd in 2018 volgens Screenforce wederom verder gedaald

De kijktijd is in 2018 wederom gedaald met 2%, een daling die nog lager was dan de jaren ervoor. De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Dat is een lichte stijging van 3% in vergelijking met 2017 volgens de Nederlandse TV-marketingorganisatie Screenforce.

Kijktijd in 2018 volgens Screenforce wederom verder gedaald Wekelijks keken in 2018 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder TV. De totale Kijktijd per dag is in 2018 met 2% gedaald en komt uit op 173 minuten.

De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) wordt gekeken. Het goede nieuws is dat de daling voor het derde jaar op rij kleiner is dan het jaar ervoor.

Het uitgesteld kijken is toegenomen en gestegen naar 17 minuten per dag, wat neerkomt op 9,8% van de totale Kijktijd. Van deze uitgestelde tijd wordt 55% op de uitzenddag zelf gekeken en 22% een dag later. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talent shows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.

TV-reclamemarkt stijgt en online video markt groeit
De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op 821 miljoen euro. De TV-spotmarkt laat na een daling in 2017 een stijging zien in 2018 van 3,9%. De TVspotmarkt is hiermee uitgekomen op 728 miljoen euro.

De TV-bestedingen voor non-spot zijn in 2018 met 3,3% gedaald naar 93 miljoen euro. Binnen zowel de spot- als de non-spotbestedingen liet online video een stevige groei zien ten opzichte van 2017.

Retail wederom grootste TV-branche
De top 10 TV-branches is al jaren hetzelfde samengesteld en goed voor circa 85% van alle TVbestedingen. Sinds drie jaar is Retail de grootste branche, 23% van alle TV-bestedingen.

Het totaal aantal TV-adverteerders is volgens het het TV Jaarrapport 2018 met 2% gedaald ten opzichte van 2017. In totaal hebben 1.109 adverteerders TV ingeschakeld voor 1.774 verschillende merken. Hiervoor zijn 12.037 verschillende TV-commercials ingezet, waarvan 10.895 nieuwe commercials.

Kijkdichtheid versus bereik
De Luizenmoeder is het best bekeken TV-programma en trok met de aflevering op 4 februari 2018 bijna 4,8 miljoen kijkers per minuut, maar daarna keken steeds minder mensen. De tweede plaats wordt ingenomen door Boer Zoekt Vrouw, met een kijkdichtheid van bijna 4,2 miljoen kijkers per minuut naar de aflevering op 2 december 2018.

Wanneer naar het bereik wordt gekeken, dan is te zien dat het publiek nóg groter is. Zowel bij de aflevering van De Luizenmoeder als bij de aflevering van Boer Zoekt Vrouw hebben 5,2 miljoen kijkers een deel van de aflevering gezien. Dat is 1 op de 3 Nederlanders van 6 jaar en ouder. Met 6,5 miljoen kijkers is de finale van het Eurovisie Songfestival het programma met het grootste bereik.

TV is nog altijd bij uitstek een sociaal medium. Dit is door de jaren heen niet veranderd. Waar in 2014 42% van de bereikten per dag samen TV hebben gekeken, ook wel co-viewing genoemd, is dit in 2018 gedaald naar 41%. In alle leeftijdsgroepen tot 50 jaar is het percentage co-viewing gestegen.

Nieuwe definitie van TV-reclame
Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig. In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster, RTL, Talpa Network, BrandDeli en ORN. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten