WTOP Washington voor 4e jaar op rij ‘verdienzender’ van de VS

De nieuwszender 103.5 WTOP in Washington D.C. was in 2018 opnieuw de radiozender met de hoogste omzet van de VS. Volgens BIA Advisory wist het radiostation het afgelopen jaar $69,0 miljoen aan reclame-inkomsten binnen te slepen, ruim een miljoen meer dan in 2017.

iHeart Media, het vroegere Clear Channel, is het best vertegenwoordigd in de top 10 met vijf radiostations, gevolgd door Entercom, dat in 2017 fuseerde met CBS Radio, met vier stations. Zes van de stations hebben een format met uitsluitend gesproken woord. Saillant detail is dat iHeart Media afgelopen zomer nog in financieel zwaar weer verkeerde.

Langzaam maar zeker gaat het weer wat beter in de Amerikaanse radiowereld, want in 2018 wisten vijf van de 10 radiostations met de hoogste omzet hun omzet verder te verhogen, twee meer dan in 2017.

Weer meer voor WTOP
Een van deze zenders is 103.5 WTOP in Washington D.C. De nieuwszender zag de omzet met $1,2 stijgen naar $69,0 miljoen, wat 28% van de totale radioreclameomzet in Washington DC is. Voor het vijfde jaar op een rij wist WTOP haar omzet te verhogen. In maart liefst acht van de laatste negen jaren ging de nieuwszender aan kop te gaan als het om jaaromzet gaat.

Van KIIS naar My FM
De hitzender KIIS FM in Los Angeles zag 2018 de omzet met $2,1 miljoen flink dalen, maar blijft stevig op de tweede plaats staan. KIIS had het het afgelopen jaar lastig bij de luistercijfers en dat werkt door in de reclameomzet.

Een deel van de advertentiebudgetten van adverteerders zijn namelijk overgeheveld naar zusterstation 104.3 My FM (KBIG), die hierdoor haar derde plaats verstevigd. My FM was een groot deel van 2018 marktleider in de filmstad.

Z100 daalt
Ook de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) wist een miljoen meer binnen te halen en staat hierdoor nu vierde. Zusterstation Z100 (WHTZ) zag echter weer haar omzet flink dalen. In 2018 werd er $3 miljoen minder opgehaald, waardoor de hitzender van de derde naar de vijfde plaats duikelt.

Na een forse daling in 2017 wist de sportzender WFAN haar omzet in 2018 weer iets te verhogen.

De nieuwszender 1010 WINS zag haar omzet met een half miljoen stijgen naar $40,5 miljoen, terwijl zusterstation WCBS Newsradio 880 gelijk bleef op 40 miljoen. WBBM in Chicago zag de omzet met $1 miljoen dalen, terwijl de talkzender KFI gelijk bleef.

Reclameomzet radiosector gestegen
In totaal haalde de radiosector in de VS $14,2 miljard aan reclame-inkomsten binnen, 330 miljoen meer dan in 2017. Traditionele radioreclame daalde naar 13,3 miljard, terwijl online reclame steeg naar $923 miljoen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten