Het binnenhalen van Chris Evans als nieuwe ochtendman heeft Virgin Radio geen windeieren gelegd. Het bereik van het station is verdrievoudigd, zo blijkt uit de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2019 van RAJAR. BBC Radio 2 blijft landelijk aan kop, LBC de populairste lokale zender van Londen.
De eerste resultaten zijn veelbelovend, want ondanks dat Evans pas eind januari begon bij Virgin, zag het station haar weekbereik in het eerste kwartaal van dit jaar verdrievoudigen. Trok de zender, die landelijk via DAB, satelliet en internet te ontvangen is, in het laatste kwartaal van 2018 nog 447.000 luisteraars per, inmiddels zijn dit er 1,3 miljoen. Het marktaandeel schoot omhoog van 0,2 naar 0,8%.
De ochtendshow van Evans was goed voor 994.000 luisteraars per week op het hoofdstation van Virgin. Maar met de cijfers van zusterstations Virgin Radio Anthems en Virgin Radio Chilled, waar zijn show ook op uit wordt gezonden, stijgt dit aantal naar 1,05 miljoen.
Digitaal luisteren
Mede door de goede prestaties van Virgin steeg het aandeel digitaal luisteren naar 56,4%. Dit is de grootste groei ooit in jaar tijd. In het eerste kwartaal van 2018 bedroeg het aandeel digitaal luisteren namelijk nog 50,9%. Bijna driekwart hiervan komt voor rekening van DAB(+).
Inmiddels vindt zelfs 40% van al het radio luisteren in het Verenigd Koninkrijk plaats via DAB(+), dat inmiddels FM voorbij is. Online is goed voor 10% van al het radio luisteren. Hier is een flinke groei te zien door de smartspeaker. In de auto vindt inmiddels 41,5% van het radio luisteren digitaal plaats.
BBC 6 Music blijft met 2,4% marktaandeel en bijna 2,51 miljoen luisteraars de populairste digitale radiozender. Radio 4 Extra volgt met 1,3%.
Het populairste commerciële digitale radiostation is nu Planet Rock met 1,0% marktaandeel en 1,21 miljoen luisteraars. Daarachter volgen Absolute 80s (0,8%) en Kisstory (0,7%). Wel is Kisstory de grootste digitale commerciële zender qua bereik: 1,8 miljoen luisteraars per week.
Londen
In de Engelse hoofdstad blijft de BBC het populairst met Radio 4 en Radio 2. Radio 4 steeg met 1,7%-punt naar 15,4% marktaandeel, terwijl Radio 2 licht daalde naar 12,1%.
Populairste lokale zender blijft LBC met 5,7%. Daarachter volgen de popzenders Heart (4,4%) en Magic (4,2%). Grote verliezer deze meting is Kiss. De jongerenzender verloor een vol procentpunt en staat met 2,7% nu ruimschoots onder rivaal Capital.
Oorzaak van de flinke daling van Kiss is mogelijk de nieuwe ochtendshow. Sinds januari wordt deze gepresenteerd door Tom Green en Daisy Maskell. Het aantal wekelijkse luisteraars in de ochtend daalde met 135.000 naar 671.000.
De populairste lokale ochtendshow wordt uitgezonden op Capital. Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem wonnen 57.000 luisteraars en trekken nu 972.000 paar oren per week. Het is de laatste meting als lokale ochtendshow, want sinds april is het trio via het gehele Capital-netwerk te horen.
Magic met Ronan Keating en Harriet Scott daalden naar 628.000 luisteraars per week. Ook Jamie Theakston en Lucy Horobin op Heart daalden opnieuw en trekken nu wekelijks 669.000 luisteraars. Vanaf begin juni is Theakston samen met Amanda Holden ’s ochtends via het gehele Heart-netwerk te horen.
Nick Ferrari op LBC steeg naar 724.000 luisteraars.
Landelijk
Het moge geen verrassing zijn dat BBC Radio 2 de populairste radiozender blijft. Het marktaandeel daalde echter wel 0,7%-punt naar 17,4%. Zoe Ball kreeg haar eerste luistercijfers als kersverse ochtenddeejay onder ogen en die waren uitstekend. Met bijna 9,05 miljoen luisteraars per week doet ze het maar iets minder goed dan haar voorganger Chris Evans.
Radio 1 zag het marktaandeel gelijk blijven op 5,7%. Greg James trekt van maandag tot en met donderdag wekelijks 5,04 miljoen luisteraars.
Heart blijft met 5,8% marktaandeel en 8,52 miljoen luisteraars het grootste netwerk. Capital volgt met 3,6%, terwijl rivaal Kiss goed is voor 2,6%. Smooth Radio bleef gelijk op 3,7%, terwijl Magic licht daalde naar 2,3%. [Radiowereld.NL]