NPO 1, NPO 2 en NPO 3 worden in de toekomst tot 20 uur reclamevrij. Dit is volgens RTL de uitkomst van een akkoord tussen de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en CU over de toekomst van de publieke omroep. Daarnaast worden ook websites reclamevrij en komen er regionale programma’s op NPO3.
Het grotendeels reclamevrij maken van de NPO kost 60 miljoen euro per jaar. De overheid gaat daarvan 40 miljoen betalen, de rest moeten de omroepen zelf compenseren.
In de toekomst hoeven omroepen geen 150.000, maar 50.000 leden te hebben om te kunnen blijven bestaan. WNL en Human lijken daarmee gered, maar Powned komt daarvoor waarschijnlijk te kort. Volgens De Telegraaf gaan de NOS en NTR fuseren.
Ook worden de budgetten tegen het licht gehouden. Fusie-omroepen hebben, door hun samengaan, bijna twee keer zoveel budget als de kleinere losse omroepen.
Vorige maand liet Minister Slob van Media nog weten meer tijd nodig te hebben voor de toekomstvisie van de publieke omroep. Binnenkort komt hij met een brief waarin alles op een rijtje wordt gezet. [Radiowereld.NL]