De generalistische zender RTL heeft orde op zaken gesteld in Frankrijk en na drie maanden weer de koppositie heroverd. Het station moest begin dit jaar opeens buigen voor haar publieke rivaal France Inter. NRJ blijft volgens Médiamétrie de populairste muziekzender.
Nu heeft RTL de koppositie heroverd. In de periode maart-juni steeg het marktaandeel met 0,6%-punt naar 12,4%. France Inter daalde daarentegen licht naar 12,0%. Saillant detail is dat France Inter in het weekend nog wel beter beluisterd wordt dan RTL.
Europe 1 heeft het tij nog steeds niet weten te keren. De zender blijft kwakkelen en schuiven met poppetjes op de zender en dat is wederom te zien in de luistercijfers. De generalistische zender daalt ruim een half procentpunt en noteert nu nog maar 3,9% marktaandeel. Vier jaar geleden scoorde Europe 1 nog ruim 7% marktaandeel.
De populairste muziekzender blijft NRJ. Het marktaandeel van de zwarte panter steeg naar 6,4%. En dat ondanks de tegenvallende cijfers in de avond waardoor er opnieuw een avonddeejay aan de kant is geschoven.
Zusterstation Nostalgie is de tweede muziekzender van Frankrijk met 4,5%. Opvallend is dat NRJ en Nostalgie in het weekend gelijk op gaan qua cijfers.
Een flinke klap kreeg RFM. De popzender daalde maar liefst 0,6%-punt naar 2,8% en is nu voorbij gestreefd door RTL2 en Skyrock. [Radiowereld.NL]