Search
Close this search box.

Brandpunt+ onthult netwerk achter Bitcoinadvertenties op FB

Achter de Bitcoinreclames op Facebook met foto’s van BN’ers gaat een internationaal netwerk van bedrijven schuil, waar ook minstens één Nederlands onderneming deel vanuit maakt. Brandpunt+ meldt dat de volgende zeven bedrijven betrokken zijn bij de verspreiding van deze advertenties: Clickdealer, Crypto7, Media500, Olavivio, Themobiadz, Converting Team en als laatste VIP Response uit Nederland.

Brandpunt+ onthult netwerk achter Bitcoinadvertenties op FB Freelancers in dienst van deze bedrijven knappe het vuile werk op. Zij zetten de advertenties met foto’s van John de Mol, Duncan Laurence, Twan Huys en vele andere BN’ers op Facebook.

Wie erop klikt komt terecht bij de website van een malafide ‘investeringsplatform’. Slachtoffers worden torenhoge rendementen beloofd, maar wie geld overmaakt ziet dat zelden terug.

Voor elk slachtoffer dat via de Facebookadvertenties bij Bitcoinoplichters binnenkomt, krijgen de freelancers die ze online zetten honderden dollars betaald. Brandpunt+ heeft ook de identiteit achterhaald van zo’n freelancer, een 31-jarige man uit Zagreb die in juli Bitcoinadvertenties online zette met een foto van Jort Kelder.

De reclamebedrijven die de advertenties met BN’ers verspreiden zijn overal ter wereld gevestigd: India, Oekraïne, Israël, Tsjechië en de Verenigde Staten, maar eentje zit gewoon in Utrecht: VIP Response B.V. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ongeveer 15 werknemers in dienst en is eigendom van een 33-jarige in Maarssen geboren ondernemer.

Nederland is een geliefd doelwit voor Bitcoinadverteerders, omdat advertenties hier relatief vaak worden aangeklikt. De freelancers die de advertenties online zetten krijgen daarom meer geld voor het aanleveren van Nederlanders slachtoffers: gemiddeld zo’n $600. De callcenters verdienen volgens bronnen gemiddeld $3.000 per slachtoffer. Bedrijven als VIP Response die de twee met elkaar verbinden pakken een percentage van 10% tot 30% over de uitbetalingen aan de freelancers.

Jort Kelder kondigde vorige week al aan dat hij gerechtelijke stappen wilde ondernemen tegen Facebook vanwege de advertenties. John de Mol daagde Facebook in juni al voor de rechter. Een uitspraak moet nog volgen. [Radiowereld.NL]

Bedrijven betrokken bij de verspreiding van nepnieuws met BN’ers:
Clickdealer (clickdealer.com) Kiev, Oekraïne
Crypto7 (crypto-7.com) Onbekend
Media500 (media500.com) New York, Verenigde Staten
Olavivio (olavivo.com) Tel Aviv, Israël
Themobiadz (themobiadz.com) New Delhi, India
VIP Response (vipresponse.nl) Utrecht, Nederland
ConvertingTeam (convertingteam.com) Praag, Tsjechië

Gerelateerde berichten