In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op 394 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de eerste helft van 2018. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op 354 miljoen euro, een groei van 1,2%.
De nieuwe SKO-currency TVSchermTijd groeit in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag.
Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TVHalfjaarrapport dat op 15 augustus is gepubliceerd.
Groei spotmarkt naar 354 miljoen
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 is de spotmarkt uitgekomen op 354 miljoen. De groei kwam uit het tweede kwartaal dat met 4,8% steeg. Het eerste kwartaal daalde met 2,3%. De groei in de eerste helft van 2019 komt volledig voor rekening van de TV-platforms. Over heel 2019 verwacht Screenforce toch nog een groei van de spotmarkt tussen 1,5% en 2,0%.
De omzet van de non-spotmarkt ging van 41 naar 40 miljoen. Opvallend is dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen.
In de eerste helft van 2019 bedroeg het aandeel van online in de non-spotbestedingen 9%, waar dit bij de spotbestedingen 4% was. Een mogelijke factor hierbij is de ontwikkeling van de investeringen in de social influencers via de platforms van RTL en Talpa. Deze zijn opgenomen in de non-spotbestedingen.
Retail wederom grootste adverteerdersbranche
In de eerste helft van 2019 hebben 831 adverteerders TV ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1.195 merken. Net als in de eerste helft van 2018 was Retail ook in de eerste helft van 2019 de grootste branche.
SKO rapporteert nieuw currencySchermTijd
Het SKO KijkOnderzoek hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe standaard: SchermTijd, een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het TV-scherm gekeken wordt. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. Onder Overig Schermgebruik valt de tijd die gekeken wordt naar platforms zoals Netflix, Videoland, YouTube maar ook de klassieke DVD- of VHS-dragers. De totale SchermTijd kom in de eerste zes maanden van 2019 uit op 193 minuten en groeit hiermee met 3%. De toename van SchermTijd is terug te zien in alle doelgroepen, met uitzondering van de 13-19 jarigen.
TV everywhere: rapportagekijktijd in ontwikkeling
In samenwerking met de Screenforce broadcasters, telecomproviders en GfK is SKO gestart met de ontwikkeling van een rapportage van de kijktijd via de TV-apps op mobiele devices. Uit een eerste analyse blijkt dat van alle tijd die gekeken wordt via deze apps, 42% besteed wordt aan het kijken van sportreportages.
Het TV rapport 2019 van de Nederlandse TV-marketingorganisatie Screenforce is beschikbaar op de website van Screenforce. In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster, ORN, RTL en BrandDeli en Talpa Network. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay