Luistercijfers VK: Daling BBC Radio 2 in ochtend gaat door

BBC Radio 2 heeft in de ochtend opnieuw terrein verloren. Dit blijkt uit de luistercijfers over het derde kwartaal van 2019 van RAJAR. Wel blijft het station landelijk aan kop, terwijl LBC dankzij de Brexit perikelen opnieuw goede zaken deed in Londen.

Luistercijfers VK: Daling BBC Radio 2 in ochtend gaat doorLandelijk
Bij BBC Radio 2 werden luisteraars begin dit jaar geconfronteerd met flinke veranderingen. Door het vertrek van ochtenddeejay Chris Evans en middagdeejay Simon Mayo moest de zender opeens haar belangrijkste programma’s gaan vervangen.

Evans werd opgevolgd door Zoe Ball, die daarmee de eerste vrouwelijke ochtenddeejay op Radio 2 is. Maar de luisteraars moeten duidelijk nog wennen, want opnieuw is het aantal luisteraars flink gedaald. Dit keer vertrokken er een slordige 370.000 en is het weekbereik gedaald tot 7,90 miljoen. Dit zijn de laagste cijfers voor het station in 10 jaar tijd.

De daling in de ochtend is ook te zien in het overall marktaandeel, dat met een half procentpunt daalde naar 15,9%.

RADIO 2 BREAKFAST SHOW WITH ZOE BALL from Chris Knox on Vimeo.

Ook bij BBC Radio 1 was er verlies in de ochtend. Greg James, die de ochtendshow van maandag tot en met donderdag presenteert, daalde van 5,19 naar 5,05 miljoen luisteraars per week. Hierdoor daalde het overall marktaandeel licht.

Chris Evans, die Radio 2 verruilde voor Virgin Radio, was ook het derde kwartaal goed voor  1,11 miljoen luisteraars per week.

Heart blijft met 5,5% marktaandeel het grootste commerciële radionetwerk, gevolgd door Smooth Radio met 3,7%, Capital met 3,6%, Kiss met 2,9% en Magic met 2,3%.

Heart heeft nu met Jamie Theakston en Amanda Holden de grootste commerciële ochtendshow. Wekelijks temmen er 4,56 miljoen luisteraars af op het duo. Capital Breakfast met Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem is nu goed voor 3,65 miljoen luisteraars per week. Dat is minder dan de verschillende regionale/lokale  ochtendshow bij elkaar trokken, maar dit verlies weegt niet op tegen de kostenbesparing voor Global door het invoeren van landelijke ochtendshows.

Londen
In de hoofdstad blijft de BBC domineren met Radio 4 en Radio 2. Radio 4 steeg zelfs met 1,2%-punt naar 14,4% marktaandeel.

LBC blijft de grootste commerciële zender in Londen. De talkzender steeg door naar 6,7%. Op ruime afstand volgen nu Classic FM (4,5%), Magic (4,15) en Heart (4,0%). Laatstgenoemde verloor een half procentpunt.

Groter was het verlies voor Capital. De hitzender verloor 1,3%-punt. Ook zusterstation Capital Xtra en Radio X verloren flink terrein.

Het forse verlies van Capital is ook goed te zien in de ochtend, want Capital Breakfast verloor bijna 300.000 luisteraars. Wekelijks trekt het programma nu 708.000 luisteraars. Ook rivaal Kiss leverde flink in in de ochtend. Tom Green en Daisy Maskell trekken nu wekelijks 527.000 luisteraars.

Bij Heart waren evenmin vrolijke gezichten te zien, want ook hier heeft de (nieuwe) ochtendshow het zwaar. Hier liepen 67.000 luisteraars weg en moet Heart Breakfast genoeg nemen met 647.000 luisteraars per week.

Winst was er daarentegen voor Ronan Keating en Harriet Scott. Zij trekken nu op Magic wekelijks 695.000 luisteraars. Maar de beste papieren heeft Nick Ferrari nu op zak. Zijn ochtendshow op LBC won 48.000 luisteraars. Met 813.000 luisteraars per week heeft LBC nu de grootste commerciële ochtendshow in de hoofdstad.

Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal luisteren steeg deze meting naar 56,8%. Bijna 70% van het digitale radio luisteren gebeurt via DAB(+). Internet is nu goed voor bijna 23% van het digitaal luisteren.

DAB is nu vrijwel even groot als FM in het Verenigd Koninkrijk: 39,% vs. 40,7%. In de auto steeg het digitaal radio luisteren naar 42,2% waarvan ruim 90% gebeurt via DAB(+).  

BBC 6 Music is met 2,1% marktaandeel de populairste digitale zender van het Verenigd Koninkrijk. Wekelijks trekt de zender nu 2,41 miljoen luisteraars

Kijkend naar weekbereik dan is Kisstory de grootste digitale zender. Het weekbereik van het zusje van Kiss steeg naar 2,55 miljoen luisteraars. Qua marktaandeel steeg Kisstory door naar 1,3%. Ook Absolute 80s (1,0%/1,82 miljoen) en Heart 80s (0,7%/1,67 miljoen) deden goede zaken. Scala Radio, de nieuwe concurrent van Classic FM, is met 0,1% marktaandeel tegenvallend.

De marktaandelen van de digitale radiostations zijn landelijke gezien nog relatief laag, maar kijkend naar Londen dan zijn de verhoudingen heel anders. Kisstory trekt hier al 2% marktaandeel. BBC 6Music zelfs 2,5%. Beide stations zijn hier al groter dan Capital Xtra, BBC Radio London of Radio X met FM-frequentie. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten