Dit wil de NPO in 2020 aan radio uitgeven

De NPO wil in 2020 77,3 miljoen euro aan haar radiostations uitgeven. Dit is ruim zes ton minder dan in 2019. Daar bovenop komt ook nog eens 6,7 miljoen euro voor online en 12,4 miljoen euro aan ‘gezamenlijkheidskosten’.

Dit wil de NPO in 2020 aan radio uitgevenNPO Radio 1
NPO Radio 1 blijft nog altijd de duurste zender en krijgt een budget van 38,71 miljoen euro, zo blijkt uit de ‘Begroting 2020’ van de NPO.

Dit is een half miljoen minder dan de zender bijvoorbeeld in 2018 kreeg. Dat Radio 1 veruit de duurste zender is, is logisch. Bovenop het nieuws zitten, live sportverslaggeving en onderzoeksjournalistiek zijn dure zaken.

Speerpunten voor 2020 van NPO Radio 1 zijn het verbeteren van de doorbeluistering in de doordeweekse (na)middag, het inspelen op nieuwe luisterbehoeftes door het uitbreiden en verbeteren van het non-lineaire aanbod en het vergroten van het online bereik.

Voor de doorbeluistering zijn Dionne Stax, Toine van Peperstraten en Humberto Tan aangetrokken. Voor het vergroten van het online bereik krijgt de zender 2 miljoen euro.

NPO Radio 2
Bij Radio 2 mogen ze komend jaar bijna 8,33 miljoen euro uitgeven. Het komend jaar wil de zender “nog meer tussen de mensen staan en de journalistieke relevantie van de zender vergroten door vaker aandacht te besteden aan actuele maatschappelijke thema’s”.

Daarnaast wil NPO Radio 2 “de brede publieke muziekmix verder fine tunen door te zorgen voor nog
meer verscheidenheid aan titels en genres
”.

NPO 3FM
Het zorgenkindje van de NPO krijgt ten opzichte van 2018 2 miljoen euro extra. In totaal mag NPO 3FM voor radio bijna 9,46 miljoen gaan uitgeven. Voor online krijgt het station nog eens 2,5 miljoen euro.

Na jaren van betrekkelijke onrust wil NPO 3FM de in 2018 ingeslagen koers voortzetten”, aldus de NPO. “Ook in 2020 wil NPO 3FM zich nadrukkelijk profileren als het muziekmerk voor jonge mensen die open staan voor vernieuwende en alternatieve muziek.

De NPO gaat de zender dan ook duidelijker positioneren en profileren als het alternatieve merk.

NPO Radio 4 en 5
NPO Radio 4 krijgt in 2020 9,56 miljoen euro ter beschikking. NPO Radio 5 moet het met ruim 6,17 miljoen euro doen. Komend jaar wil de NPO de Evergreen Top 1000 nadrukkelijker gaan inzetten om NPO Radio 5 nog bekender te maken.

FunX
Het budget van NPO FunX ligt in 2020 op ruim 5,07 miljoen. Daar bovenop komt ook nog 1,2 miljoen voor online.

Naast de budgetten voor de separate radiostation, reserveert de NPO in 2020 ook nog 12,4 miljoen euro aan zogenaamde ‘gezamenlijkheidskosten’.

Dit zijn activiteiten met een programmatisch karakter, die in overleg met de omroepen vanuit het oogpunt van effectiviteit en efficiency worden uitgevoerd door de NPO-organisatie. Voorbeelden hiervan zijn marketing van omroepoverstijgend aanbod, programmapromotie op televisie, organisatie van evenementen en muzieksamenstelling.

TV
Overigens zijn de kosten van radio een lachertje vergeleken bij televisie. In 2018 is de NPO van plan om ruim 587 miljoen euro uit te geven aan televisie. NPO1 heeft met ruim 287 miljoen euro veruit het meeste budget. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten