Duitsland: Geen verdere reducering radioreclame bij de WDR

De verdere reducering van reclame op de radio bij de West-Duitse publieke omroep is van de baan. Het was de bedoeling dat vanaf 2021 nog maar op één radiostation van de WDR reclame uitgezonden mocht worden om de ruim 40 lokale commerciële radiostations in de deelstaat tegemoet te komen.

Duitsland: Geen verdere reducering radioreclame bij de WDR Veel lokale commerciële radiostations, die allen het grootste deel van de dag het raamprogramma van Radio NRW overnemen, hebben moeite om het hoofd boven water te houden.

De gedachte was dat als de WDR minder reclame op de radio mocht gaan uitzenden, de adverteerders hun budgetten naar de lokale radiostations zouden verschuiven.

Maar die gedachte bleek niet te kloppen, zo blijkt uit onderzoek. Sinds 1 januari 2017 is WDR4 reclamevrij gemaakt, hierdoor heeft de WDR inmiddels al een slordige 4 miljoen euro per jaar aan inkomsten zien verdwijnen. Deze vier miljoen is echter bij lange na niet terug te zien als stijging van reclame-inkomsten bij de lokale radiostations. Adverteerders lijken namelijk hun budget te verschuiven naar andere media.

Daarom is besloten om verdere reducering van de reclamezendtijd, die oorspronkelijk al dit jaar zou moeten worden ingevoerd, alsnog van de baan. Het plan was dat nog maar één radiostation van de WDR maximaal 60 minuten per dag reclame mocht uitzenden.

28 Miljoen
Dit zou betekenen dat de pop-rockzender 1Live of de servicezender WDR2 reclamevrij moest worden. Het schrappen van de reclame op 1Live zou de lokale omroepsector vermoedelijk 1,1 tot 2 miljoen euro aan extra reclame-inkomsten opleveren. Hete reclamevrij maken van WDR2 zou de lokale stations een plus van 2 tot 3,5 miljoen euro opleveren.

Tegelijkertijd zou de WDR nog eens 28 miljoen euro per jaar aan reclame-inkomsten mislopen. Tezamen met de verdwenen reclame-inkomsten van WDR4 zou dit oplopen tot jaarlijks 32 miljoen. Daarnaast zouden ook andere regionale publieke omroepen te maken krijgen met minder inkomsten, omdat zij gezamenlijk landelijke reclamezendtijd verkopen, vergelijkbaar met ORN of E Power in Nederland.

Onjuist
Radio NRW reageert teleurgesteld op het besluit om de verdere reducering van de reclamezendtijd te schrappen. De aanbieder van het raamprogramma voor commerciële lokale radio stelt dat er de nodige onjuiste conclusies en aannames zijn gedaan in het onderzoek. Zo zou de daling van de advertentie-inkomsten voor de WDR veel te hoog zijn ingeschat. Ook de inschatting van mogelijke schade, door het verplaatsen van budgetten door adverteerders naar bijvoorbeeld online, zou teveel tot West-Duitsland beperkt zijn. [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL

Gerelateerde berichten