Zoeken
Sluit dit zoekvak.

NPO weigert volledig bereiksonderzoek FunX openbaar te maken

De NPO weigert om het volledige bereiksonderzoek van radiozender FunX openbaar te maken. Radio.NL had hiervoor een verzoek ingediend naar aanleiding van een recent persbericht waarin werd geclaimd dat de stadszender steeds populairder zou worden onder jongeren.

NPO weigert volledig bereiksonderzoek FunX openbaar te maken Volgens het eigen onderzoek van FunX is het weekbereik van de radiozender onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) voor het vijfde jaar op rij gegroeid.

Inmiddels zou 27% van de stadsjongeren wekelijks door FunX bereikt worden, wat bijna een verdubbeling in vijf jaar tijd zou betekenen.

Ook claimt FunX marktleider onder stadsjongeren met een migratie-achtergrond te zijn (van 24% in 2015 naar 37% in 2019). Maar ook bij autochtone stadsjongeren zou de zender gegroeid zijn (van 9% in 2015 naar 21% in 2019).

Rapport niet extern gedeeld
Naar aanleiding van deze cijfers vroeg Radio.NL het complete bereiksonderzoek van FunX op. Maar dat onderzoek houdt de NPO liever onder de pet. “Het rapport delen we niet extern, alleen de onderzoeksmethoden”, luidt het antwoord van een woordvoerster van de NPO.

Het blijft toch opmerkelijk dat de NPO campagnes voert met slogans als “van iedereen, voor iedereen” en “Open NPO”, maar geen thuis geeft zodra er om wat meer gedetailleerdere informatie gevraagd wordt dan er in een persbericht staat.

Positie ten opzichte van andere stations onduidelijk
FunX doet namelijk niet mee aan het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), dat als standaard geldt in de radiowereld. Alle grote publieke en commerciële radiostations doen mee aan dit onderzoek. FunX dus niet, omdat het van mening is dat stadsjongeren niet goed vertegenwoordigd zijn in dit onderzoek.

Doordat FunX eigen onderzoek doet en alleen de eigen prestaties in de vorm van weekbereik openbaar maakt, is echter onduidelijk hoe de zender presteert ten opzichte van andere radiostations. Daarnaast is niet bekend hoe hoog het marktaandeel bedraagt.

Ook is onduidelijk wat de vraagstelling precies is geweest. Want de vraag “heb jij de afgelopen week geluisterd naar FunX” zal bijvoorbeeld een hogere score voor de zender opleveren dat de vraag “naar welke radiozenders heb jij de afgelopen week geluisterd.” En gaat het bij het gerapporteerde weekbereik van FunX alleen om luisteren naar FunX of wordt ook het bereik van de website en de sociale mediakanalen meegerekend?

Onderzoek onder ruim 2300 stadsjongeren
Wat de NPO wel kwijt wilde over het bereiksonderzoek FunX, is dat deze uitgevoerd is door onderzoeksbureau Motivaction onder 2359 Nederlandse jongeren tussen 16 en 34 jaar in de vier grote steden.

Jongeren met een Turkse, Surinaamse, Marokaanse, Arubaanse/Antilliaanse migratieachtergrond, de zogenaamde ‘nieuwe Nederlanders, vormde nadrukkelijk een onderdeel van het onderzoek.

Ook is het uitgangspunt is dat de steekproef voldoet op een aantal onderdelen voldoet aan de eisen van het NLO (minimaal 500 respondenten). Het gaat hierbij om bereikcijfers in de leeftijdscategorieën 15-24 en 25-34 jarigen, almede bereikcijfers van ‘nieuwe Nederlanders’ en ‘andere Nederlanders’.

Tevens is het onderzoek een combinatie van online onderzoek en ‘face-to-face’ veldwerk door onderzoekers ‘die aansluiten bij de belevingswereld van nieuwe Nederlanders.’ [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL

Gerelateerde berichten