VS: Kerstmuziek zorgt weer voor verschuivingen in luistercijfers

De radiostations in de Verenigde Staten, die hun reguliere format inruilden voor kerstmuziek, zagen hun luistercijfers weer fors stijgen. 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City steeg met 2,5%-punt, terwijl KOST 103.5 in Los Angeles maar liefst 4,1%-punt omhoog schoot in een maand tijd.

VS: Kerstmuziek zorgt weer voor verschuivingen in luistercijfers Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten de periode van 7 november tot en met 4 december.

Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.

New York City
Lite FM schakelde op vrijdag 15 november om op non-stop kerstmuziek. Hierdoor zag het station haar marktaandeel in een maand tijd stijgen van 7,1 naar 9,6%, waarmee de koppositie verstevigd werd. Ook scoort Lite zelfs iets beter dan dezelfde periode vorig jaar. Het weekbereik steeg deze meting met ruim 150.000 luisteraars naar 4,77 miljoen.

De urban popzender WBLS 107.5 zag het marktaandeel gelijk blijven op 5,8% en blijft hierdoor tweede. Een flinke sprong maakte de Spaanstalige zender La mega 97.9 (WSKQ). Met aan marktaandeel van 5,1% staat de zender nu op de derde plaats.

Voor (W)CBS FM 101.1 is de aanloop naar kerst een flinke domper. De classic hitszender daalde een vol procentpunt naar 4,9%, het laagste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Z100 (WHTZ) completeert de top 5. De hitzender daalde naar 4,8%.

Een station dat eveneens een vervroegd kerstcadeau heeft gekregen is de popzender New 102.7 (WNEW). Zonder kerstmuziek zag de zender haar marktaandeel met 0,7%-punt stijgen naar 4,1%. Dit is goed voor een zesde plaats en is het beste resultaat voor het station sinds de naamwijziging. New lijkt daarmee de keuze te zijn geworden voor veel oud-luisteraars van WPLJ.

De sterke prestaties van Lite zijn ook terug te zien bij de doelgroep cijfers. Het station leidt bij zowel de 8-34, 18-49 als 25-54 jarigen.

Los Angeles
KOST 103.5 in Los Angeles zette op 8 november haar reguliere popformat opzij voor non-stop kerstmuziek. En opnieuw is het een succes, want het marktaandeel schoot omhoog naar 9,3%. Het station is hierdoor opnieuw marktleider.

In tegenstelling tot haar zus in New York City heeft K-Earth 101 (KRTH) vooralsnog weinig last van de kerstgekte van KOST. Het marktaandeel van de classic hitszender daalde met 0,1%-punt naar 5,8%, waardoor de zender nu op tweede plaats aansluit.

De popzender 104.3 My FM (KBIG) daalt naar 4,3%, maar blijft derde. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) volgt op de vierde plaats met 4,0%. De hitzender 102.7 KIIS zag het marktaandeel dalen naar 3,7%, maar stijgt wel naar de vijfde plaats.

KOST leidt nu ook bij de doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jarigen.

Van Kust tot kust
Ook elders in de VS kwam de kerstgekte op gang. Zo schoot 93.9 Lite FM (WLIT) met 4,8%-punt naar 9,5% marktaandeel, wat goed is voor de eerste plaats. In Houston heroverde Sunny 99.1 (KODA) met 7,8% marktaandeel de koppositie.

In Philadelphia zag B101.1 (WBEB) haar marktaandeel stijgen van 5,4 naar 8,9%, wat goed is voor de eerste plaats. 97.1 WASH FM in Washington steeg met 2,5%-punt naar 8,1%, waardoor de zender nu tweede staat. Warm 106.9 (KRWM) greep de koppositie in Seattle, terwijl 99.9 KE(S)Z in Phoenix steeg van 7,1 naar 11,0%. Ook deze zender is nu ruimschoots marktleider.

In Miami was er zelfs een kerstmuziek strijd in de ether. Zowel 101.5 Lite FM (WLYF) van Entercom als Easy 93.1 (WFEZ) van Cox schakelden over op non-stop kerstmuziek. De stations staan hi9erdoor nu 1 en 2 bij de luistercijfers, waarbij Easy de strijd won. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten