‘Freddie’ van Staatsloterij wint de 25e Ster Gouden Loeki. De winnaar ontving de prijs donderdagavond in Theater Amsterdam uit handen van Frank Volmer, directeur van Ster. Het is het tweede jaar op rij dat de Staatsloterij en reclamebureau Tbwa\Neboko met het gouden beeldje naar huis gaan.
Het geanimeerde egeltje wordt in de commercial gered door een lieve meneer die deelneemt aan de loterij, die een liefdevol huisje bouwt zodat Freddie zijn winterslaap kan houden.
De winnaars lieten eerder in een blog weten dat zij geen levend egeltje konden gebruiken in de commercial, omdat die allemaal in echte winterslaap lagen.
Zilveren en Bronzen Loeki’s
Speciaal voor deze 25ste jubileumeditie konden de genomineerde merken en reclamebureaus naast de Gouden Loeki ook een zilveren en bronzen versie winnen.
De tweede prijs werd verzilverd door Disneyland Paris en BETC Paris met hun commercial over de populairste eend uit Parijs, Donald Duck.
De derde prijs was voor Albert Heijn. De Bronzen Loeki was voor de commercial ‘Een onvergetelijke Kerst’, waarin hoofdrolspeler Tommy het kerstdiner verzorgt.
Voorgaande 24 ster gouden loeki winnaars: KLM ‘Zwanen’ (1995), Rolo ‘Olifant’ (1996), Melkunie ‘Bommetje’ (1997), Calvé Pindakaas ‘Goal!’ (1998), Gouden Gids ‘Haai’ (1999), Dommelsch ‘Archeoloog’ (2000), Centraal Beheer Achmea ‘Rio’ (2001), Calvé Pindakaas ‘Voetballertje’ (2002), Amstel ‘Klussen’ (2003), Centraal Beheer Achmea ‘Leeuw’ (2004), Planet Internet ‘Moderne Technieken’ (2005), Centraal Beheer Achmea ‘Acupunctuur’ (2006), KPN ‘Goeiemoggel’ (2007), SP ‘Thuiszorg’ (2008), Heineken ‘Walk-in Fridge’ (2009), Calvé Pindakaas ‘Pietertje’ (2010), T-Mobile ‘Altijd Samen’ (2011), Telfort ‘Lekker lang bellen’ (2012), a.s.r. ‘Olli’ (2013), KNGF ‘Buddyhond’ (2014), Albert Heijn ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ (2015), Jumbo ‘Helemaal Kerst met Jumbo’ (2016), Albert Heijn ‘Appie Christmas’ (2017), Staatsloterij ‘Frekkel’ (2018).
Hoe werkt Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar.
De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek. [Radiowereld.NL]