(W)CBS FM 101.1 heeft zich hersteld van een flinke kerstdip. Voor de tweede meting op een rij schoot het marktaandeel flink omhoog. Lite FM blijft vooralsnog marktleider in New York City, terwijl KOST 103.5 aan kop blijft in Los Angeles.
Het marktaandeel daalde rond de feestdagen naar 4,3% waardoor de classic hits zender zelfs uit de top 5 van best beluisterde stations dreigde te vallen.
Maar nu de kerstman weer terug naar huis is, herstelt de zender zich weer. In januari leidde dat al tot een stijging van 0,7%-punt en ook in februari was de winst 0.7%-punt, zo blijkt uit de cijfers van Nielsen Audio.
CBS FM scoort nu een marktaandeel van 5,7%, waarmee het station haar derde plaats verstevigde. Bovendien is de nummer 2, de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) met 5,9% weer binnen bereik.
Het populairste station van de Big Apple is opnieuw 106.7 Lite FM (WLTW). Wel daalde het marktaandeel van de popzender opnieuw fors. Dit keer met 0,7%-punt naar 7,3%. WBLS daalde naar plaats vier ondanks dat het marktaandeel steeg. De urban popzender is nu goed voor 5,4% marktaandeel. De hitzender Z100 (WHTZ) completeert de top 5 met 4,7%.
Opvallende stijgers zijn de dancezender 103 5 (W)KTU en het Spaanstalige X96.3 (WXNY). KTU steeg naar 4,3%, wat de beste prestatie sinds juli is. Hiermee staat het station zesde. X96.3 steeg voor de zevende meting op een rij. Dit keer kwam er 0,6%-punt bij, wat goed is voor drie plekken winst. De Spaanstalige zender staat nu zevende met 4,1% marktaandeel.
Bij de doelgroepen blijft Lite het populairst bij de 25-54 jarigen, terwijl La Mega de koppositie bij de 18-34 en 18-49 jarigen in handen houdt.
Los Angeles
In Los Angeles blijft de popzender KOST aan de leiding met 5,7% marktaandeel. Wel betekende dit een verlies van 0,8%-punt. K-Earth 101 (KRTH) sluit voor de vierde meting op een rij aan op de tweede plaats. Dit keer scoorde de classic hitszender 5,2%.
De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) won een plekje en staat nu derde met 4,7%. 104.3 My FM (KBIG) daalde daarentegen een plek en scoort nu 4,5% marktaandeel. Wel voelt My FM de hete adem van zusterstation 102.7 KIIS FM in de nek. Met 4,4% marktaandeel scoort de hitzender haar hoogste marktaandeel in een jaar tijd en maakt zich hiermee los van de Spaanstalige zender 107.5 K-Love (KLVE).
Kijkend naar de doelgroepen, dan heeft KIIS de koppositie heroverd bij zowel de 18-34, 18-49 als 25-54 jarigen heroverd.
Chicago
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Deze maand Chicago, de derde radiomarkt van de VS. In de Windy City wonen een kleine 8 miljoen inwoners.
Aan kop gaat in Chicago de nieuwszender WBBM met 5,8%. Deze zender is zowel via FM als AM te ontvangen in de stad. Plek 2 is voor de popzender 101.9 The Mix (WTMX) met 5,4%, terwijl de classic rockzender 97.1 The Drive (WDRV) vlak daarachter staat met 5,3%.
Door het verdwijnen van 97.9 The Loop (WLUP) in 2018 is The Drive de enige classic rockzender in Chicago, waardoor het station een vertrouwde naam in de top 5 is geworden.
De urban popzender V103 (WVAZ) daalde opnieuw en staat nu met 4,9% marktaandeel vierde, terwijl 93.9 Lite FM (WLIT) de top 5 compleet maakt met 4,8% marktaandeel. [Radiowereld.NL]