Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht in verband met de coronacrisis die Nederlanders thuishouden. Het effect van de maatregelen is volgens Stichting KijkOnderzoek duidelijk te zien aan de stijging in de kijktijd en aantallen kijkers sinds begin maart 2020.
Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. Dit is 27 minuten meer dan in maart 2019; 202 minuten.
In maart 2020 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 181 minuten. In maart 2019 was dit 165 minuten. De gemiddelde live kijktijd was 154 minuten. In maart 2019 was deze 144 minuten.
Het aandeel van uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending, bedroeg 14,5% van de totale kijkdichtheid in de maand maart.
Dag
De publieke omroepen behaalden in maart 2020 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 39,7%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,1% en de Talpa TV zenders 15,3%.
Avond
In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 41,3%, de zenders van RTL Nederland 26,8% en de Talpa TV zenders 18,1%.
Foto: Pixabay
Extra journaals
In het kader van de coronacrisis is er vanaf 12 maart een groot aantal extra journaals uitgezonden. De meest bekeken uitzendingen waren live-verslagen van persconferenties waarin het kabinet (aanvullende) maatregelen bekendmaakte, de toespraak van premier Rutte en de toespraak van koning Willem-Alexander.
SKO light zenders
De SKO light zenders bereikten in maart 2020 80,0% van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. In huishoudens die beschikken over digitale ontvangst lag dit percentage op 83,0%. Gezamenlijk behaalden de SKO Light zenders een marktaandeel van 2,4%. Op Kijkonderzoek.nl zijn week- en maandrapporten van de SKO light zenders beschikbaar.
Van de 229 minuten TV Schermtijd gemiddeld per dag in maart was de individuele kijktijd 129 minuten volgens Stichting KijkOnderzoek. De kijktijd waarbij samen werd gekeken, bedroeg 101 minuten. De totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht is met 26 minuten gestegen ten opzichte van februari. Van deze stijging is ruim twee derde samenkijken met anderen, namelijk 18 minuten (69%). De individuele TV Schermtijd nam met 9 minuten toe. [Radiowereld.NL]