Veertien jaar lang wisselden Marco Borsato en Guus Meeuwis elkaar af als populairste Nederlandse artiest. Ilse DeLange doorbreekt dit mede door deelname als jurylid van The Voice en door de hulp aan Duncan Laurence bij het Eurovisie Songfestival 2019.
‘Deelname aan tv-programma’s is van levensbelang voor de carrière van een artiest. Hoe vaker in beeld, hoe groter het verschil’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
‘Uiteraard begint het met goed zijn in wat je doet, liedjes schrijven en zingen. Maar het échte succes volgt pas wanneer je vaak op het netvlies komt van de kijker.
Ilse DeLange stond al sinds 2008 hoog in de ranking van populairste artiesten, maar piekte pas echt na haar deelname als jurylid van The Voice en het succes van haar Voice-pupil Duncan Laurence bij het Eurovisie Songfestival 2019.’
Populairste* zangers (m/v) in 2020 + hun positie in 2006
(-) Ilse DeLange
(1) Marco Borsato
(2) Guus Meeuwis
(-) Nick & Simon
(3) Anouk
Krezip direct na comeback in de nationale top
Na hun pauze van tien jaar is het Krezip direct gelukt om weer de nationale top te bereiken. Terwijl de Tilburgse band voor hun afscheid in 2009 nog genoegen moest nemen met de vijfde positie op de ranglijst van favoriete bands, staan ze nu een plaats boven Di-rect.
Populairste muziekgezelschappen in 2020 + hun positie in 2006
(1) Bløf
(2) Golden Earring
(3) De Dijk
(-) Krezip
(5) Di-rect
Alleen Kensington en Krezip kunnen status quo doorbreken
Als het Nederlandse publiek wordt gevraagd naar de toekomst van de Nederlandse muziekgezelschappen, dan gooien Kensington en Krezip de hoogste ogen. Maar ook van de oude garde verwachten de fans nog veel.
Bløf en Di-rect gaan naar verwachting nog verder groeien in populariteit. Alleen Golden Earring, dat volgend jaar zijn 40-jarig jubileum viert, en De Dijk hebben volgens het publiek hun beste tijd gehad.
Muziekgezelschappen met de hoogste, verwachte populariteitsgroei in de komende 2 jaar
Kensington
Krezip
Bløf
Di-rect
Concertgebouworkest
Onderzoek onder 98.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 98.000 respondenten ondervraagd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten.
Het onderzoek naar de merkkracht van de Nederlandse muzieksector wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende. [Radiowereld.NL]